Annons

Eleven köper upp konkurrenten Nordicfeel - bildar skönhetsjätte Elevens vd Pernilla Barkman blir vd även för den nya jätten

Eleven köper upp konkurrenten Nordicfeel - bildar skönhetsjätte

2018-06-19 14:27

Nu väntar gemensamt lager.

En ny skönhetsgigant på nätet kommer nu att se dagens ljus. Detta sker i och med att en av de idag redan stora aktörerna på området, Eleven förvärvar det dubbelt så stora Nordficfeel. Parterna ska nu bilda en gemensam aktör på området och syftet sägs vara att ta marknadsandelar från den fysiska handeln.

Det nya bolaget säger sig även vilja “utveckla nästa generations e-handelsupplevelse för kunderna”. 

Ska omsätta 370 miljoner

Eleven ägs av riskkapitalbolaget Verdane och uppköper av Nordicfeel sägs ske genom att Verdane köper aktier i bolaget samt betalar kontant. Det fusionerade bolaget uppges komma att omsätta 370 miljoner kronor och finnas på tre marknader. Över 40 000 produkter ska finnas i lager och tillsammans ska de båda bolagen ha 1,8 miljoner kunder.

- Även om skönhetsmarknaden online växer med åtta till tio procent per år i Sverige, så består den av många mindre aktörer som ofta har små marginaler. Med en sammanslagning av Eleven och Nordic Feel skapar vi en av de största Nordiska onlineaktörerna inom skönhet, som därmed också kommer att kunna möta kundernas ökade krav på service och tillgänglighet, säger Daniel Ahlstrand, investeringsansvarig på Verdane, i ett pressmeddelande.

Ska bilda gemensamt lager

Eleven och Nordicfeel kommer dock att fortsätta att verka under sina respektive varumärken och kommer även fortsättningsvis att ha separata sajter. Däremot ska ett gemensamt bolag bildas för att sköta utvecklingen av e-handelsplattformen, logistiken och marknadsföringen. Målsättningen sägs vara att bolagen ska ha ett gemensamt lager, som kan sköta logistiken åt de bägge varumärkena.

Annons
Annons

Vd för det sammanslagna bolaget blir Pernilla Barkman, som idag är vd för Eleven.

- Med en större inköpsorganisation får vi mer muskler och bättre förutsättningar att fortsätta erbjuda noga utvalda produkter till våra segment. Dessutom har Nordicfeel ett välutvecklat och effektivt lager och är starka på logistik, vilket kommer vara viktigt för vår fortsatta utveckling, säger Pernilla Barkman.

Bättre villkor och högre volymer

Både Eleven och Nordicfeel är flerfaldigt prisbelönade för sina verksamheter. Nordicfeels ordförande Jörgen Bödmar, tror nu att sammanslagningen kommer att ge de forna konkurrenterna en bra plattform att stå på.

- Som en av de största aktörerna på skönhetsmarknaden i Norden blir vi starkare på inköp av etablerade leverantörer. Vi kan få bättre villkor samtidigt som våra leverantörer når högre volymer, säger Jörgen Bödmar, ordförande i Nordicfeel.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta