Annons

Elgiganten inför click and collect inom en timme Elgiganten utvecklar servicen för sina e-handelskunder

Elgiganten inför click and collect inom en timme

2018-02-13 09:20

Och nu beställer fyra av tio tilläggstjänster vid hemleverans.

Beställ produkten på nätet och hämta upp den i butiken en timme senare. Det erbjudandet införs nu av Elgiganten, som väljer att uppgradera sin click and collect-tjänst.

- Vi utvärderar löpande våra tjänster och det mest populära leveransalternativet är utan tvekan att boka online och hämta i butik. 50 procent av kunderna väljer att boka sin produkt på nätet för att sedan hämta den i valfritt varuhus och den siffran ökar relativt den ökade e-handeln. Kunderna vill ha snabb tillgång till sina nya produkter och därför erbjuder vi kunderna att hämta ut sin bokade produkt redan inom en timme, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

40 procent vill ha tilläggstjänster

Samtidigt menar Elgiganten att allt fler av dem som väljer hemleverans också köper till en eller flera tjänster. Under januari månad i år ska 40 procent av hemleveranserna även ha inkluderat en tilläggstjänst, exemplevis uppackning, installation eller att Elgiganten tar med den gamla produkten för återvinning.

Det är dessutom en ökning med 11 procentenheter sedan januari förra året, då 31 procent av kunderna valde tilläggstjänster vid hemleveranser.

Annons
Annons
- Allt fler kunder inser fördelarna med en helhetslösning och är beredda att betala för att få sin nya produkt uppackad och installerad och den gamla produkten bortforslad till återvinning. Idag kan vi till exempel ta med din gamla TV för återvinning när vi levererar den nya. Det handlar inte om kompetens, många kunder vill helt enkelt inte slösa värdefull tid utan prioriterar annorlunda idag. De vill ha en snabb och enkel lösning och det ska vi självklart erbjuda, säger Niclas Eriksson.

Miljöleveranser testas i storstäder

I och med att Elgiganten upplever att leveranserbjudanden är något som engagerar kunderna, har företaget också börjat experimentera med miljövänliga leveranser i de centrala delarna av Stockholm och Göteborg. Där kunderna nu välja att få varorna levererade med bilar som drivs av biogas.

- Vi vill erbjuda kunderna alternativ för hemleveranser, både vad det gäller snabbhet, flexibilitet och miljö. Om det här testet faller väl ut och det visar sig att det finns en stor efterfrågan på just miljöleveranser, så är det självklart något vi kommer att prioritera framöver, säger Niclas Eriksson.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

Annons
Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av <nobr>e-handelsnotering</nobr>

Kinnevik lyfte nära 700 miljoner av e-handelsnotering

Och växte totalt med över 3 miljarder.

Annons
Annons
Så påverkade VM <nobr>e-handeln</nobr> i Europa

Fotbollsfest? Så påverkade VM e-handeln i Europa

"Hade inte tid att ta fram plånboken".

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 <nobr>e-handlare</nobr>

Wetail i nytt förvärv - får tillgång till 600 e-handlare

Räknar med att omsätta 15 miljoner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Nordens största <nobr>e-handlare</nobr> slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Nordens största e-handlare slänger ut Klarna - startar egen betaltjänst

Kan säljas till andra e-handlare.

1
Kraftig fläktbrist - <nobr>e-handlarna</nobr> laddar i hettan

Kraftig fläktbrist - e-handlarna laddar i hettan

"Inköparna tog i som aldrig förr".

Annons
Annons
ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

ABS Wheels ökade med 50 procent - slog 70 miljoner

Nådde målet och tar nu sikte mot 100 miljoner.

1
ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

ASOS tar klivet in i Sverige - lanserar svensk sajt

Omsätter redan 220 miljoner på den svenska marknaden.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Wakakuu söker:

E-commerce and Marketing Manager

Plantagen söker:

Teamledare som vill bygga upp Nordiska Kundservice

WePack AB söker:

AdWords-expert till snabbt växande internationellt E-handelsföretag i Malmö

Rapunzel of Sweden söker:

Grafisk formgivare med webbkunskaper


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta