Elgiganten inför click and collect inom en timme

Och nu beställer fyra av tio tilläggstjänster vid hemleverans.

Beställ produkten på nätet och hämta upp den i butiken en timme senare. Det erbjudandet införs nu av Elgiganten, som väljer att uppgradera sin click and collect-tjänst.

- Vi utvärderar löpande våra tjänster och det mest populära leveransalternativet är utan tvekan att boka online och hämta i butik. 50 procent av kunderna väljer att boka sin produkt på nätet för att sedan hämta den i valfritt varuhus och den siffran ökar relativt den ökade e-handeln. Kunderna vill ha snabb tillgång till sina nya produkter och därför erbjuder vi kunderna att hämta ut sin bokade produkt redan inom en timme, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett pressmeddelande.

Annons

40 procent vill ha tilläggstjänster

Samtidigt menar Elgiganten att allt fler av dem som väljer hemleverans också köper till en eller flera tjänster. Under januari månad i år ska 40 procent av hemleveranserna även ha inkluderat en tilläggstjänst, exemplevis uppackning, installation eller att Elgiganten tar med den gamla produkten för återvinning.

Det är dessutom en ökning med 11 procentenheter sedan januari förra året, då 31 procent av kunderna valde tilläggstjänster vid hemleveranser.

- Allt fler kunder inser fördelarna med en helhetslösning och är beredda att betala för att få sin nya produkt uppackad och installerad och den gamla produkten bortforslad till återvinning. Idag kan vi till exempel ta med din gamla TV för återvinning när vi levererar den nya. Det handlar inte om kompetens, många kunder vill helt enkelt inte slösa värdefull tid utan prioriterar annorlunda idag. De vill ha en snabb och enkel lösning och det ska vi självklart erbjuda, säger Niclas Eriksson.

Miljöleveranser testas i storstäder

I och med att Elgiganten upplever att leveranserbjudanden är något som engagerar kunderna, har företaget också börjat experimentera med miljövänliga leveranser i de centrala delarna av Stockholm och Göteborg. Där kunderna nu välja att få varorna levererade med bilar som drivs av biogas.

- Vi vill erbjuda kunderna alternativ för hemleveranser, både vad det gäller snabbhet, flexibilitet och miljö. Om det här testet faller väl ut och det visar sig att det finns en stor efterfrågan på just miljöleveranser, så är det självklart något vi kommer att prioritera framöver, säger Niclas Eriksson.

Annons