Annons

Ellos bland de 100 mest attraktiva arbetsgivarna De svenska studenternas drömarbetsgivare har kartlagts

Ellos bland de 100 mest attraktiva arbetsgivarna

2016-03-22 15:42

Ellos Group fortsätter uppåt på listan över studenternas drömarbetsgivare och bland de renodlade e-handelsföretagen ligger man i topp.

I början av februari kunde vi berätta om att Ellos Group tvingades varsla 50 av sina cirka 800 anställda. Delvis på grund av för höga kostnader och dålig lönsamhet, men även för att man omstrukturerar företaget från postorder till e-handel.

Men Ellos satsningar på e-handel innebär inte bara neskärningar, man måste även nyanställa personer med nödvändig kompetens, och man verkar vara en populär arbetsgivare. I slutet av förra året tilldelades Ellos Group Handelsanställdas förbunds pris som "Handelns bästa arbetsplats 2015".

Nu klättrar man även några pinnhål på listan över studenternas drömarbetsgivare i Universums årliga undersökning FöretagsBarometern.

Annons
Annons
– I rankingen över de ideala arbetsgivarna klättrar vi till plats 88, från förra årets plats 102. Det är en klar förbättring och särskilt glädjande mot bakgrund att vi tog ett väldigt stort steg med närmare 50 placeringar redan ifjol, som en så kallad superraket, säger Johnny Eriksson, HR-chef på Ellos Group

Google toppar listorna

I FöretagsBarometern, där över 24 000 universitets- och högskolestudenter röstat fram sina framtida drömarbetsgivare, toppar inte helt oväntat Google listorna. Därefter dominerar dock de svenska storföretagen i rankingarna i jakten på talangerna.

Särskilt bland ekonomistudenterna där H&M och IKEA kniper plats två och tre efter Google. Och bland de mer renodlade e-handelsföretagen hamnar Ellos, som har e-handelssajterna Ellos, Jotex och Stayhard i sin portfölj, i topp.

– Vår framgång är beroende av att kunna attrahera spetskompetens inom bland annat design och IT. I vår rekrytering märker vi positiva effekter från det omfattande omställningsarbetet vi genomfört, vilket bland annat innebär kvartalsvisa kollektioner, nya marknadsföringsgrepp i de digitala kanalerna och en öppnare kommunikation, säger Johnny Eriksson.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Anrikt lampföretag satsar på e-handel

Anrikt lampföretag satsar på e-handel

"Vi måste finnas där konsumenten finns".

Annons
Annons
Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Lyxig marknadsplats tar in över 400 miljoner kronor

Ska kombinera teknik och mode.

NA-KD satsar offline - igen

NA-KD satsar offline - igen

"Fysiskt är väldigt varumärkesbyggande"

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Sålde mattor för 352 miljoner kronor

Vill stärka sin position i Europa.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Toys R Us-sagan fortsätter:

Toys R Us-sagan fortsätter: "Ska ej betala producenter"

Ny affärsmodell.

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

Elgiganten sålde för nära 13 miljarder kronor

"Tydligt samband mellan e-handel och butik".

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Ägarna har sålt 76 procent av Parfym.se

Hoppas på en accelererad utveckling.

Annons
Annons
Jobben som försvinner när <nobr>e-handeln</nobr> tar över

Jobben som försvinner när e-handeln tar över

Färsk rapport om framtidens handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Colourpicture Europe AB söker:

E-commerce Manager

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta