Ellos satsar hundratals miljoner på nya IT-system

Ellos svidar om i sin e-handelssatsning. Postorderföretaget investerar nu hundratals miljoner kronor för att byta ut egenutvecklade system i stordatormiljö mot nya serverplattformar. Först ut är ett byte av affärssystem.

Postorderföretaget Ellos håller på att konvertera till ett e-handelsbolag. Något som bland annat lett till nedskärningar och att ett stort antal tjänster försvunnit från företaget. Men omställningen kräver också ny kompetens och samtidigt har man i vår nyanställt personer med erfarenhet inom e-handel.

Men det är inte bara kompetent personal som behövs, utan även kompetenta system och Ellos genomför den största serien av it-investeringar hittills i företagets historia. Postorderföretaget startar nu en serie IT-investeringar för flera hundra miljoner kronor och under de kommande åren ska både hårdvara och affärsstödande system bytas ut.

Annons

– Ellos har under alla år arbetat med egenutvecklade postordersystem. Det fanns inget annat när vi startade. Det har fungerat väldigt bra, säger Leif Johanson, operativ chef på Ellos, i en intervju med Computer Sweden.

Investeringarna innebär ett byte av hela systemplattformen. De egenutvecklade systemen har alltså gjort sitt och kommer att bytas ut mot standardsystem inom allt från produktdata till webb- och e-handelsplattformar. En viss begränsad egenutveckling kommer man dock att göra.

– Vi ser över och ändrar allt, från beslutsstöd till kundvård och e-handel. Tanken är att köra standardsystem så långt det går och att arbeta aktivt med organisatorisk förändring. Med för mycket anpassningar hamnar man lätt i en kostsam hybrid mellan standard och egenutvecklat, säger Leif Johanson.

Ska vara klart 2016

Först ut är ett byte av affärssystem som nu körs i en basversion och kommer att gå i skarpt läge till hösten. Under 2015 sker ett systembyte av ett antal projekt och 2016 ska hela systembytet vara klart.

Men även om investeringen till slut beräknas landa på flera hundra miljoner kronor, så tror man att det kommer att spara stora pengar i slutändan. Bland annat när det gäller underhåll och man är samtidigt övertygade om att det nya systemet ger bättre affärer, nöjdare kunder, samt en mer sömlös affärsprocess.

– Vi blir professionellare och vet bättre var kunden har varit. I den gamla stordatormiljön var det ibland svårt att få fram sådan information. Den gamla produktdatastrukturen har blivit för begränsande. I dag behövs helt nya fält för exempelvis sökrelaterade produktdata, vilket kräver allt fler produktattribut, säger Leif Johanson.

Källa: Computer Sweden

Annons
Annons