Elons e-handel ökade med 44% – ska bli ledande på nätet

"Vi har jobbat hårt".

Elon är en kedja som består av fria fackhandlare, och är etablerat i hela Norden. I Sverige har Elon runt 300 butiker och företagets fokus ligger på vitvaror, men de säljer även många andra varor inom vad man kallar hemprodukter.

LÄS ÄVEN: Elon köper in sig i Paul Fischbeins nätbutik Hemmy

Annons

Trots hundratals butiker så har Elon förstås insett e-handelns potential och företaget har en nätbutik på Elon.se. En e-handel som under förra året visade en mycket stark tillväxt. Under 2018 köpte man även in sig i nätbutiken Hemmy.se.

- Vi har tidigare under hösten offentliggjort vår vision om att bli ledande inom e-handel och siffrorna för helåret visar att vi är på god väg. Vi har jobbat hårt med att utveckla köpupplevelsen på nätet, något som kunderna har belönat, säger företagets vd Stefan Lebrot i ett pressmeddelande.

"Satsat mycket på att optimera vår sajt"

Tyvärr delger företaget inte några konkreta siffror, men e-handeln har vuxit med 44 procent under 2018. Antalet nätbesökare ska samtidigt ökat med 30 procent.

- Vårt nya e-handelsteam har satsat mycket på att optimera vår sajt och skapa smartare kampanjer, säger Jakob Dahlner, e-handelsansvarig på Elon.

Detta ska bland annat ha resulterat i att nätbutikens konverteringsgrad ökat med med 58 procent under förra året.

- Siffrorna visar att vi skapat snabbare, tryggare och mer smidiga köpprocesser på nätet, säger Jakob Dahlner.

Under detta år ska företaget fortsätta att jobba mot en enhetlig upplevelse mellan e-handeln och butik.

- Under 2019 kommer vi att fortsätta resan med många spännande projekt både på nätet och i butik, för att förena det bästa av två världar, säger Stefan Lebrot.

Annons

Annons