Elvine ska fortsätta att växa med ny nätbutik

Det Göteborgsbaserade modeföretaget Elvine storsatsar och lanserar en ny nätbutik. Med den nya webbshopen får företaget ytterligare geografisk spridning och deras kläder säljs nu i 18 länder. I samband med detta lanseras även ett uppdaterat grafiskt utseende.

Elvine är ett svenskt klädesmärke som är inspirerat av Göteborgs oraffinerade subkulturer och svenskt hantverk. Sedan starten år 2000 har man visat en stadig tillväxt och företaget har fördubblat sin omsättning sedan 2010.

Man har valt att inte ha någon egen fysisk butik och har istället satsat helt på att sälja via återförsäljare. Totalt säljs deras kläder via 250 återförsäljare i Sverige och drygt 1000 internationellt. Man har också satsat på nätet via sin egen nätbutik.

Annons

– Vi har växt generiskt och det är så jag vill ha det, vi har inte bråttom. Vi vet vad vi är bra på och vi fortsätter att göra det. Elvine är framför allt starka på jackor och det ska vi fortsatt vara, säger Johan Johnsén som är en av delägarna på Elvine.

Näthandeln en inkörsport

Nu tar Elvine ytterligare ett steg i sin digitala utveckling. Med sin nya nätbutik får företaget ytterligare geografisk täckning och deras kläder säljs nu i 18 länder.

– Näthandeln fungerar som en inkörsport för nya länder, vi kan visa för återförsäljare att våra kläder säljer på respektive marknad trots att vi inte har marknadsfört dem aktivt just där. Vi kan även visa vilka plagg som är populärast. Med nätbutiken säljer vi också plagg som kunden inte hittar hos våra återförsäljare, säger Johan Johnsén.

Det nya grafiska konceptet och implementering av designen har gjorts i nära samarbete med den svenska e-handelsutvecklaren Panagora.

– Elvine är raka motsatsen till många andra modeföretag, de vill inte vara exklusiva på något sätt. Elvine vill att alla ska kunna bära deras plagg, de är antitesen av de modemärken som vill att konsumenterna ska aspirera till att vara något annat än de är. Det är en avgörande anledning till att de lyckas oavsett konjunktur, säger Moon-Suck Song, VD på Panagora.



Källa: Press

Annons