Annons

Emeet Göteborg och frågan alla måste kunna svara på Michael Wictor och Sanna Thurdin rivstartade Emeet Göteborg

Emeet Göteborg och frågan alla måste kunna svara på

2018-09-14 10:45

Fullt fokus på framgång när e-handlarna möttes i Göteborg.

Sommaren är nu definitivt över och det innebär förstås att event-säsongen äntligen har dragit igång igen! Under gårdagen gick höstens första Emeet av stapeln i Göteborg, och i vanlig ordning var det en taggad skara e-handlare - och för all del en del leverantörer - som hade samlats för att diskutera vilka möjligheter och utmaningar de möter i e-handelns fartfyllda värld.

Och en sak är säker. Ingen e-handel rullar på av bara farten, utan det kräver hårt jobb om man vill lyckas. Som tur är stod Emeet-deltagarna redo att hjälpa varandra med allt ifrån hur man kan göra för att slippa att konkurrera med ett lågt pris, till att hitta sätt att få medarbetarna motiverade.

Revolutionrace intog scenen

Efter ett kort intro inleddes dagen med att Pernilla och Niclas Nyrensten tog plats på scenen för att berätta om sin e-handelsresa, som började i Pernillas pappas garage 2014. Numera omsätter deras bolag Revolutionrace över 200 miljoner kronor. Med hjälp av ganska enkel men informativ marknadsföring på sociala medier - där kunderna ofta får vara med och bidra till produktutvecklingen - har företaget vuxit i rekordfart och säljer nu till ett 20-tal marknader.

Niclas och Pernilla Nyrensten intervjuades om Revolutionrace imponerande e-handelsresa 

Och trots att Niclas försök att lära sig tyska inte riktigt ska ha gått enligt planen, har Revolutionrace fått bra fart på försäljningen i Tyskland. Nu väntar USA och Asien för Pernilla och Niclas, vars främsta tips till andra e-handlare är att jobba hårt och göra mycket av jobbet själv - samt att hålla sig till sin linje hellre än att falla för frestelsen att göra sådant som kan verka creddigt.

Sessioner blev överraskande populära

Som alltid på Emeet var det deltagarna som satte agendan, och i takt med att förmiddagen flöt på fylldes den numera välkända gridden upp med sessioner. De handlade om allt ifrån hur man kan driva egen e-handel utan att konkurrera med sina återförsäljare, till hur man gör för att skydda sin e-handel mot skadliga överbelastningsattacker.

E-handelsträngsel framför Emeets hjärta - gridden

Två sessioner som leddes av JS Energis vd Peter Borgman respektive Teknikproffsets e-handelschef Peter Olsson, lockade båda ett så pass stort intresse att de i sista stund fick flyttas till andra lokaler.

"Success rate" istället för felplock

Och det är kanske inte att undra på. Peter Olsson startade en diskussion om hur man som e-handlare ska kunna hitta KPI:er som alla i personalen kan ställa sig bakom, vilket förstås är önskvärt om det ska gå bra för ett företag. Det diskuterades även hur man egentligen bäst mäter kundnöjdheten när kunderna kan recensera företaget på en mängd ställen, såsom Facebook, Trustpilot och Prisjakt. För Teknikproffsets del är i alla fall en sak klar:

Annons
Annons
- Felplock existerar inte längre i vår verksamhet. Vi har "success rate" istället, berättade Peter Olsson.

Session om vilka KPI:er som är bäst att använda sig av

Peter Borgmans session handlade om e-handelshacks - helt enkelt tips att ha med sig om man ska bli framgångsrik som e-handlare. Borgman inledde själv sin e-handelsbana med att sälja frimärken online på 90-talet, och har sedan dess samlat på sig en mängd lärdomar om att sälja på nätet. Men de går att koka ner till en huvudsaklig poäng, som enligt Peter Borgman gäller alla som vill kunna tjäna pengar på sin verksamhet.

- Av vilken anledning ska kunderna välja just din produkt? Det måste man kunna svara på, konstaterar han.

Emeet-veteranen Peter Borgman delade med sig av sina bästa e-handelshacks 

Emeet-kväll med standup-komik

Emeet-dagen övergick så småningom i kväll och med den följde förstås en traditionell Emeet-middag. Och ingen Emeet-middag utan en komiker på scenen - och den här gången var det Henrik Hjelt, känd från bland annat TV4:s program Parlamentet, som stod för kalaset.

Henrik Hjelt underhöll Emeet-deltagarna

Missade du e-handelskalaset i Göteborg? I så fall har vi goda nyheter. Redan i oktober kommer vi till både Stockholm och Köpenhamn, så då väntar nya chanser. Hoppas att vi ses!

SE ÄVEN: Alla de bästa bilderna från Emeet Göteborg

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Fullskalig e-handel för Bergendahls - nyanställer 60

Vill erbjuda leverans dagens efter.

Annons
Annons
Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

Blomsterlandet byggde nytt lager - satsar på e-handeln

"Snabbaste expansionen någonsin i Blomsterlandets historia".

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

Eleven i stor makeover - ansiktslyft och loggbyte

"Bara början på denna förändringsresa".

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

Snapchat bekräftar Amazon-ryktet

E-handeln flyttar in i appen.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

Så fick Kicks kunderna att välja miljön före snabb leverans

"I särklass det främsta valet hos våra kunder i dag".

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

Himla får ny VD - ska satsa på lönsam tillväxt

"Naturligt att vi behöver en ny vd".

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Resurs Bank stärker upp med två nya chefer

Rekryterar från Bergendahls.

Annons
Annons
Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

Webbshop tillägnad försvunnen flicka läggs ner

"Jag är just nu inte i stånd att ta hand om de beställningar som görs via hemsidan", skriver Madeleine McCanns mamma.

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

Posh Living vill växa på nätet - han blir ny VD

"Har viktiga erfarenheter från detaljhandelns alla led".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

CoolStuff AB söker:

Lead Designer med ansvar för UX/UI design och grafisk profil

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta