Annons

Emeet på hemmaplan intogs av Sveriges Bästa E-handlare Marie Ekman tog emot Intersports pris

Emeet på hemmaplan intogs av Sveriges Bästa E-handlare

2018-04-13 11:25

I dubbel bemärkelse.

Är det bäst att satsa allt på att få kraftig tillväxt i sitt bolag, eller är det en klokare strategi att växa långsamt men samtidigt ha lönsamheten med sig? Den frågan fick inleda Emeet, som gick av stapeln i Helsingborg i veckan.

Nära hundra e-handelsföretag fanns på plats och inte en stol stod tom när årets Emeetsäsong drog i gång. Efter att Michael Wictor och Sanna Thurdin, vd respektive eventchef på Ehandel.se, hade inlett dagen med en kort introduktion, blev det dags för undertecknad att ta plats på scenen.

Michael Wictor och Sanna Thurdin drog igång dagen

Rätt att bygga varumärke?

Uppdraget var att moderera en paneldebatt, som hade sålts in under namnet “Ut med tillväxt - in med lönsamhet?”. Dagens deltagare var Jenny Rydhström från Gents, Ville Kangasmuukko från Bubbleroom och Peter Borgman från JS Energi. Publiken fick bland annat lära sig varför man ska - och varför man inte ska - satsa på att bygga varumärke. Det togs också upp att det ibland är lättare att få till vinst än tillväxt, och att man gör klokt i att se till den egna branschens förutsättningar innan man slår fast sin säljstrategi.

Vad vinner mellan tillväxt och lönsamhet?

Den inledande paneldebatten följdes i sedvanlig Emeet-ordning av ett antal sessioner, då deltagarna fick välja ut de ämnen de var mest intresserade av. Gridden, som de senaste gångerna varit välfylld av sessioner på teman som logistik och sociala medier, togs den här gången istället upp av teman som internationalisering, B2B och marknadsplatser (Amazon).

Sara Öhman och Nicklas Nangarra diskuterade marketing hacks 

Tailor Stores vd talade ut

Vi tog bland annat del av en session om patent- och varumärkesintrång, och en annan som handlade om det senaste inom marknadsföring. Givetvis fick också allas favoritämne GDPR sin givna plats på agendan. Nu är det ju inte långt kvar till den 25 maj, och många passade på att få lite välbehövlig information om den kommande lagändringen.


Jan Höjman kom till Emeet och berättade allt om Tailor stores resa

Helsingborgsföretaget och e-handeln Tailor Store har efter 12 år fått en ny vd, eftersom Jan Höjman har bestämt sig för att lämna posten. I en intervju på scenen berättade han om Tailor Stores internationella och framgångsrika resa från 2006 till i dag, och passade även på att delge vad han tror väntar runt e-handelshörnet. Det blev en välfylld och intressant timme med anekdoter om allt från kokosdrivna strykjärn till krabbhandel från Kanada.

Annons
Annons

GDPR-inträdet bara några veckor bort

Vinnaren äntligen korad

Tiden går fort när man har roligt, och plötsligt blev det dags för dagen att gå över i kväll. Men innan det blev dags för den populära (och smått överbokade) middagen som skulle runda av eventet, fanns ännu en höjdpunkt kvar på dagordningen. Vi på Ehandel.se släppte årets första nummer av E-rapporten, och kunde i samband med det avslöja vinnaren av titeln Sveriges Bästa E-handlare 2018. Omröstningen gick varm på sajten i flera veckor, och efter att ha slagit tuff konkurrens från aktörer som Apotea, Lyko och Coolstuff stod Intersport som årets vinnare och fick ta emot sitt pris på scenen.

De som röstade fram Intersport hade bland annat uppmärksammat att företagets e-handel hade fått en ny layout och blivit betydligt smidigare att använda.

LÄS ÄVEN: Sveriges Bästa E-handlare 2018 är en butikskedja

Standup-komik av högsta klass

Under kvällen väntade en fartfylld Emeet-middag på restaurangen The Tivoli, där komikern Nour El Rafai (tillsammans med Sanna Thurdin från Ehandel.se) stod för kvällens underhållning. När middagen var över plockades borden undan, och till toner av E-type och Björn Skifs hölls dansgolvet i gungning till långt efter midnatt.

Nour El Rafai rev ner skratt från publiken

Det var det för den här gången. Vi är förstås glada över att året bjuder på ett antal Emeet-event till, så att det inte dröjer alltför länge till nästa gång. Ett stort grattis till Intersport och ett varmt tack till alla er som var med och gjorde Emeet Helsingborg till en succé - igen!

LÄS ÄVEN: Alla bilder från e-handelsfesten i Helsingborg


Glada e-handelsleverantörer på dansgolvet

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Leder det dagliga arbetet med vårt redaktionella innehåll. Brinner för att hitta det senaste och hetaste inom e-handelsbranschen. Har tidigare varit reporter för flera nyhetsmedier och har erfarenhet från både dagspress och TV.

Annons
Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Han lämnar Klarna - ska ta Litium ut i Norden

Blir ny Head of Business Partnerships.

Annons
Annons
iDealOfSweden-gänget startar ny <nobr>e-handel</nobr>

iDealOfSweden-gänget startar ny e-handel

Solglasögon och badkläder blir nya branschen.

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Best of Brands ökar förlusten med över 30 miljoner

Tungt första bokslut för nya ägarna.

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Desenios braksuccé: Gick från 99 till 237 miljoner på ett år

Har vuxit med över 5 000 procent på fyra år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Bokjättens e-handel växer

Bokjättens e-handel växer "på bekostnad av övriga kanaler"

Men pengarna rullar mer ut än in.

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Boozt krossade 1,2 miljarder under första halvåret

Vinsten kom över 500 miljoner.

Annons
Annons
Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Sinful firar tio år med flytt till 4000 kvadrat

Tvårummaren är long gone.

IKEA har stora problem med sin <nobr>e-handelssajt</nobr>

IKEA har stora problem med sin e-handelssajt

Snart pågått i en vecka.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hatstore Scandinavia AB söker:

Webbutvecklare - Hatstore

MaxGaming söker:

Plock & pack

CHIQUELLE AB söker:

Warehouse Assistant

Elodie Details söker:

Content Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta