En av sex har skickat använda varor i retur

Var sjätte dansk som handlat på nätet uppger att de skickat tillbaka saker som de använt. Nu vill Dansk Erhverv och FDIH att regelverket ändras.

Sommaren 2014 klubbade EU igenom en ny distanshandelslag som innebar att ångerfristen utökades till 14 dagar i alla EU-länder. Inte så kontroversiellt för oss här i Sverige men det blev samtidigt möjligt för kunder att skicka tillbaka varor som de använt under ångerfristen.

Tanken är att e-handlaren ska göra ett värdeminskningsavdrag beroende på hur väl använd varan är, men i Danmark är man inte helt nöjd med den nya lagen. Det eftersom den kostar e-handlarna stora pengar.

Annons

– Det är helt oacceptabelt att kunderna kan skicka begagnade varor i retur. Nätbutikerna kan inte sälja produkterna igen och det kan inte vara meningen att danska e-handlare ska tvingas agera återvinningsstationer, säger Lone Rasmussen, marknadschef på Dansk Erhverv och FDIH.

Kan skicka tillbaka festkjolen

Lone Rasmussen påpekar att lagen i stort sett gör det möjligt för kunden att gå på fest i en kjol som är köpt på nätet för att sedan returnera den och få en del av köpesumman tillbaka. Men även om e-handlaren inte går helt lottlös så kostar det pengar att hantera returerna.

Enligt den danska konsumentorganisationen Forbrugerrådet Tænk är lösningen på problemet att e-handlarna ska börja sälja begagnade varor. Men det resonemanget ger inte Lone Rasmussen mycket för.

– Om den använda produkten ska säljas igen måste det tas nya bilder och varan måste beskrivas exakt hur produkten använts. Kostnaden för det kommer att överstiga vinsten flera gånger om, säger hon.

Kräver ändring av regelverket

Samtidigt visar en undersökning, genomförd av Norstat på uppdrag av Dansk Erhverv, att en av sex danskar skickat en använd vara i retur. Men det här vill Dansk Erhverv och FDIH få ett slut på och nu vill man att regeln återigen ändras.

Det så att om en vara inte skickas tillbaka i oförändrat skick, så att nätbutiken kan sälja den till fullpris, så mister kunden ångerrätten.

– Nätbutiker bör vara fria att själva välja sin affärsmodell. De ska inte tvingas till att sälja begagnade varor, om de inte vill det. Och absolut inte för att någon väljer att skicka tillbaka använda varor, säger Niels Ralund, administrativ direktör för FDIH.

 

Annons

Annons