Annons

En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

En digital anslagstavla E-handlare bör känna till

2012-02-17 20:42

Det finns ett nytt socialt nätverk på Internet kallat Pinterest. Namnet kommer utav Pin och Interest, där Pin är den nål man brukar sätta upp saker med på en anslagstavla. Hela nätverket är i princip en digital anslagstavla men med allt vad Internet erbjuder i form av sociala funktioner.

Varför tar vi upp denna tjänst?

Det är för att det just nu skrivs mycket om Pinterest i e-handelskretsar. TechCrunch älskar att rapportera om tjänsten och de har artiklar om hur Pinterest kan bli det nätverk som e-handlare bör fokusera på. Det sociala nätverket växte ifrån 1,7 miljoner användare till över 7 miljoner under fjärde kvartalet 2011. Vilket har gjort att många fått upp ögonen för tjänsten.

Vad är det speciella med Pinterest? Som användare kan du fästa saker, ifrån Internets alla hörn, på dina egna anslagstavlor med olika ämnen. Du kan t.ex. samla söta katter på en anslagstavla vid namn "Gulliga djur". Det som fästes på anslagstavlorna delas även med andra, dock inte primärt med dina verkliga vänner.

Hur hjälper dessa katter oss e-handlare

Det gör de inte, såvida du inte säljer katter via nätet. Pinterest har nämligen visat sig leverera en hel del trafik till e-handlare. Denna trafik skall även vara av hög kvalité och generera köp. Anledningen till detta beror på hur Pinterest fungerar. För att förstå bakgrunden kan vi börja med att läsa målet med tjänsten:

"Vårt mål är att ansluta alla i världen genom de saker de tycker är intressanta. Vi tror att en favoritbok, leksak, eller recept kan avslöja en gemensam länk mellan två personer. Med miljontals nya anslag (Pins) varje vecka, förenar Pinterest människor världen över baserat på gemensamma smaker och intressen."

Detta mål kombinerat med hur tjänsten fungerar gör den till ett bra verktyg för att upptäcka nya saker. I detta avseende kan Facebook vara ett av de sämsta nätverken, eftersom du främst exponeras för dina vänner, medans Twitter är bättre för att upptäcka ny saker, via andra människor, utanför din vänkrets. Pinterest bör dock vara mycket bättre än dessa nätverk eftersom upptäckandet är en av dess grundstenar.

Detta backas även upp av undersökningar. Sidan ska ha gått om e-handelsplatsen Etsy i sidvisningar under oktober, enligt comScore. Pinterests ganska få användare under den tiden ska ha genererat 421 miljoner sidvisningar, gissningsvis på grund av allt upptäckande som sker i deras nätverk. Folk som surfar runt, fäster saker på sina anslagstavlor, och tar del av andras anslag ifrån webbens alla hörn.

Vilka fastnar på Pinterest

Pinterest skall vara speciellt populärt ibland kvinnor. Precis som på marknadsplatsen Etsy, med mycket kuriosa och fina handgjorda produkter, lockar Pinterest till sig en grupp människor som tidigare kanske inte varit speciellt intresserade av sociala nätverk. Vi gissar att demografin som älskar scrapbooking även älskar Pinterest. Du kan dock finna de flesta sorters människor på den digitala anslagstavlan.

När kommer e-handeln in i bilden

Deras exempel på vad man kan använda tjänsten till består av anslagstavlor med rubrikerna "Inred ditt hem", "Planera ett bröllop" och "Finn din stil". En användare kan alltså skapa en anslagstavla med produkter, ifrån olika butiker, som denne tänkt använda på sitt bröllop. Vad händer då om någon klickar på produktbilden i Pinterest? Den tar dig förstås till butiken som säljer produkten. Vi kan nog alla se värdet i detta för e-handlare.

Pinterest fungerar alltså i ett avseende som världens största postorderkatalog. Skapad och förvaltad av alla nätverkets medlemmar. Detta är lite av en framtidsvision där Internet ordnas upp och sköts av alla användare.

Hur tjänar Pinterest pengar

Företaget är inte helt öppna med hur de drar in pengar, något de fått kritik för. De ser givetvis samma potential som oss, med produkter som får stor uppmärksamhet och driver försäljning. Därför använder de ett verktyg som identifierar försäljare vilka har ett affiliate-program. Sedan skriver de om alla utgående länkar så att de får provision på eventuell försäljning som kommer via bilder i nätverket.

Pinterest har visat sig driva enormt mycket kommersiell trafik, i relation till sin användarbas, och de lär förmodligen försöka kapitalisera på detta ännu mer framöver.

Några saker att tänka på

Vi bör alltså hålla koll på Pinterest och se hur tjänsten växer och hur populär den blir i Sverige. Nu när Facebook och andra sociala nätverk visat sig vara stora besvikelser, när det kommer till ren försäljning, ger Pinterest hopp.

Det som kan fästas på Pinterest är endast videor och bilder. Skulle detta nätverk växa sig stort kan det visa sig att de med snygga produktbilder får en ökad försäljning. För vi ser sällan fula bilder när det kommer till saker man kan köpa via Pinterest.

 

Källa: Internet

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

evomedia
2012-02-18 00:34

Upptäckte dom för några månader sen. Verkligen en grym sida! Riktigt smart=)

NO LINGO
2012-02-18 11:18

Kalla mig gammal och intorkad men jag fattar verkligen inte grejen med Pinterest. Ja jag har testat. Uppfattar det mest som att folk sitter och surfar runt på coola sidor och pinnar saker för att själva framstå som coola mer än att det är äkta intressen. Alltså mer ett sätt att bygga sin egen image. Aldrig sett så mycket designermöbler eller stylade modellbilder i motljus i ett flöde och ingen ska inbilla mig att det är det som folk sitter och kollar på hela dagarna. Men absolut inget fel i det och helt fantastiskt om det ger trafik till butik vilket det säkert gör för de som säljer extrema nischade livstilsprodukter men för den som säljer datakablar eller kattmat på nätet så tror jag att tjänsten har ett begränsat värde. Och yjänster som inte har ett äkta innehåll utan mer yta tenderar att dö ut när väl den första fascinationen har lagt sig. Autencitet saknas helt enkelt. Eller så är det jag som börjar bli gammal och intorkad... :)

Björn
2012-02-18 14:30

Jag ser nog Pinterest mer som en bättre och något social bokmärkestjänst. Ett sätt att upptäcka och samla intressen och grejer man gillar.

Men jag håller helt med dig om vad du säger om typen av produkter, man ska inte få för sig att någon kommer att pinna upp ointressanta grejer och tro att det ska få någon viral spridning. Det krävs något extra. Samma sak är det ju egentligen med Facebook också när det gäller företagssidor.

wilma
2012-02-20 09:04

För mig (som säljer heminredning) ser jag definitivt nyttan - och redan nu börjar jag få en del pins, som leder direkt till min sida. :-)

Rent privat har jag använt Pinterest sedan ett tag tillbaka och det är ett utmärkt sätt att "spara undan" bilder som man tidigare har sparat ned på datorn, i spridda mappar - svåra att överblicka och hitta sedan. Här får jag ett överskådligt sätt att samla ihop bilder. En ren tidssparare som jag ser det.

Gamsun
2012-02-24 23:06

Du är helt enkelt gammal Peter! :)

På Uttaget kommer vi att satsa på Pinterest, då vi dels har en perfekt tjänst (designlampor) för målgruppen, men också för att vi som företag är "först på bollen". Där har vi en plattform som ingen av våra konkurrenter ens känner till, och än mindre vet hur de ska använda samt en användarbas (om än liten idag) som vi ensamt kan bygga relation med.

Vi inte börjat pusha för det än (förutom pins på varenda produktbild), men när vi gör det inför tiotusentals besökare kommer vi att få en del underlag. Kika gärna hur vi jobbar med det redan idag på www.pinterest.com/source/uttaget.se/.

Allt gott,
Magnus

Croona
2012-02-29 00:23

Vi är väl medvetna om Pinterest Magnus:) Det är dock inget vi kommer lägga någon energi på, ni får gärna vara ensamma om det!

// LampGallerian.se

Gamsun
2012-02-29 22:13

Jacob - Det tackar vi för! :) Lägg energi på det ni nu lägger energi på, så ser vi till att tillsammans få fler att köpa sina lampor på nätet i år!

//Magnus

Annons
Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

Wish-cheferna om planen för att få tillbaka de svenska kunderna

"Fortfarande inte tillbaka där vi var".

Annons
Annons
Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Emeet: Knytkonferensen återgick till sin grundidé

Grymma sessioner, raka danskar och karaoke in i natten.

Kina ratas när svenskarna vill <nobr>e-handla</nobr> hållbart

E-barometern: Kina ratas när svenskarna vill e-handla hållbart

Kan även tänka sig att betala fem kronor extra för miljövänlig frakt.

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

E-handlare i kritikstorm - sålde toalettskydd med religiösa motiv

Arga kunder uppmanade till bojkott.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Visade svarta siffror 2017 - nu är konkursen ett faktum

Ny konkurs i detaljhandeln.

15-årigt märke satsar på omni:

15-årigt märke satsar på omni: "Ser synergieffekter framför oss"

Siktar utanför Skandinavien.

Deras klockbutik ska sätta Norrland på <nobr>e-handelskartan</nobr>

Deras klockbutik ska sätta Norrland på e-handelskartan

"Är nog rätt patriotiska här uppe".

Annons
Annons
Vass <nobr>e-handel</nobr> skär upp portarna - skickar rakblad

Idag: Vass e-handel skär upp portarna - skickar rakblad

Prenumerationer blir hett igen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta