En fjärdedel av FCUK:s försäljning sker nu online

Samtidigt kom hälften av e-handelsförsäljningen under årets första sex månader via mobila enheter.

När French Connection, även känt som FCUK, summerade 2015 stod det klart att modekedjans omsättning sjunkit med 8 procent jämfört med föregående år. Samtidigt gjorde man en förlust på 4,7 miljoner pund. 2016 har inte börjat mycket bättre.

Omsättningen fortsätter neråt och landade under årets första sex månader på 69,2 miljarder pund, ner från 75,8 miljarder förra året. Förlusterna före skatt landade under perioden på 7,9 miljarder, precis som första halvåret 2015.

Annons

Men, som tur är fortsätter e-handeln att sprida lite ljus över modeföretaget.

Hälften från mobila enheter

För medan klädkedjans 133 egna butiker, samt 288 franchise-butiker, sviktar i försäljning växer e-handeln i stadig takt och står nu för 26,5 procent av bolagets omsättning. En ökning från 22,3 procent vid samma tidpunkt föra året, skriver Internet Retailing.

Man kan även konstatera att hälften av onlineförsäljningen nu kommer från mobila enheter, en ökning med 3 procentenheter förra året.

– Det finns fortfarande mycket arbete kvar att göra under resten av året men vi tror på vårt team och det momentum vi ser just nu kommer att hjälpa oss att nå våra mål. Som alltid kommer det slutgiltiga resultatet att vara beroende av julhandeln men den andra halvan av året har börjat bra, säger Stephen Marks, styrelseordförande och VD.

Annons