Annons

En irriterande kassako - Freemium appar

En irriterande kassako - Freemium appar

2014-06-25 09:55

Det går inte en vecka utan att vi rapporterar om någon App av något slag. Det snackas samtidigt om att gå "mobile first", det vill säga att först och främst satsa på mobilen och kanske endast lansera sin nya tjänst där. I utvecklingsländer är det inte sällan så att man nu helt hoppar över PC-eran och går mobilt direkt.

Det som driver den mobila revolutionen är bland annat de ständigt växande mobila apparna. Enligt en ny undersökning finns det nu 1,5 miljoner appar i butiken Google Play (Android) och över 1,2 miljoner för Apples iOS.

Hos Apple som startade app-hysterin har det i App Store noterats 75 miljarder nedladdningar. Nedladdningarna av appar via Android skall ha ökat med 50 procent mellan 2013 och 2014. Intäkterna för årets första kvartal i Google Play har ökat 2,4 gånger, jämfört med föregående år, enligt analystjänsten App Annie. Spel står inte oväntat för 90 procent av dessa intäkter.

Hur tjänar man då pengar genom appar? Är det genom själva försäljningspriset, annonser eller köp inuti appar? Det senare har ofta omskrivits som irriterande och många företag ger ut gratisappar där de sedan försöker mjölka användarna på alla deras pengar. Detta verkar dock, oavsett om man gillar det eller inte, vara en metod som fungerar.

Freemium dominerar totalt

Enligt analystjänsten App Annie, som skall användas av 90 procent av de största utgivarna, står freemium-apparna för 98 procent av intäkerna i Google Play. Freemium är alltså appar som är gratis att ladda ner men där man sedan lockas, eller indirekt tvingas, betala för olika saker inuti appen.

Att 98 procent av alla app-intäker hos Android kommer in via freemium-modellen är förstås anmärkningsvärt och bådar inte gott för de som hatar köp inuti spel.

Japan skall enligt undersökningen vara de som spenderar mest inuti appar, följt av USA och Sydkorea. Android-användare skall dock överlag vara dåliga på att köpa appar, men att betala för innehåll inuti dem verkar alltså gå mycket bättre. Vad vi förstår är Apple-användare bättre på att öppna plånboken innan nedladdning.

Planerar du att skapa en app och tjäna pengar på den är det dock ganska tydligt att man bör överväga freemium-modellen, även om det lär leda till någon enstjärnig recension med klagomål om köp i appen.

 

Källa: The Verge, App Annie, TC
Bild: Rovio, Angry Birds Go

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

Klarna får miljardkund i USA och Storbritannien

"Ett superbrand".

Annons
Annons
Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

Norska varumärken krigar mot prisjämförelsesajter

"Synd att butikerna hamnar i kläm".

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Etsy förvärvar marknadsplats för 2,6 miljarder

Allt fortsätter som förr, men vd:n får gå.

Sellpy omsatte över 100 miljoner -

Sellpy omsatte över 100 miljoner - "Jobbar på alla fronter"

Rött resultat - "Satsar hellre på tillväxt".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Sålde piratkopior - på kosttillskott

Amazon drabbade av piratföretag.

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

E-handlaren Fåglasång om nya knep i en hård bransch

"Det har varit ett tufft år".

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

E-handelsjätten planerar två robotlager på 130 000 kvm

Människor och robotar i harmoni?

Annons
Annons
Prisjakt satsar på Danmark:

Prisjakt satsar på Danmark: "Ser stor tillväxtpotential"

Finns nu i hela Norden.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Gudrun Sjöden Design AB söker:

Produktägare

Lomax Sweden AB söker:

Online Marketing Assistant - Helsingborg - Lomax Sweden AB

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta