En miljard i försäljning men ingen E-jul för Clas Ohlson

I början av december rapporterade vi hur Clas Ohlson nätbutik stod stilla inför julhandeln. Nu har siffrorna för december kommit in och det stod inte bara stilla i jul, utan e-handeln visade sig backa med flera miljoner.

Butikskedjan Clas Ohlson lanserade en ny e-handel i april 2012. Det året kunde man se en ökad försäljning relaterad till nätbutiken. Sedan dess har det dock varit ljummet på e-handelsfronten och de senaste kvartalen har distanshandelsförsäljningen backat.

Inför julen 2013 berättade vi hur Clas Ohlsons e-handel stod stilla då de i preliminära siffrorna för november visade på samma försäljning som 2012.

Annons

Det visade sig dock att även e-julen skulle backa kring distanshandeln. För december 2013 meddelar nämligen Clas Ohlson att de sålde för 16 miljoner via distanshandel, jämfört med 19 miljoner 2012.

Dalarnas Tidningar har pratat med Clas Ohlson kring den minskade näthandeln och butikskedjan skyller på snöslungor.

– Enkelt skulle man kunna säga - snöslungor. 2012 hade vi snö i november och december och ifjol ingen och det är effekten av detta som vi ser, säger Clas Ohlsons koncernchef Klas Balkow till Dalarnas Tidningar.

Från mobilen till butiken

Snöslungor kan låta som en dålig ursäkt men det är faktiskt något som Clas Ohlson tidigare lyft som en försäljningshöjare under julhandeln. Klas meddelar även att de tycks se en stor andel kunder gå från mobilen till att sedan köpa i butik.

– Vi kan mäta trafiken på alla olika plattformar. Vi har en kraftig ökning av trafiken i mobiltelefonappen, få köp men frågor om varan finns i närmsta butik. Vår bedömning är att alla våra olika säljkanaler samverkar. Man letar och söker på nätet och handlar sedan i butik om det nu är lättast, säger Klas till DT.

Faktum kvarstår dock att e-handeln backat även tidigare månader så även om snön hade lagt sig över Clas Ohlsons nätbutik, och snöslungorna sprutat ut ur lagret, gissar vi att distanshandelsförsäljningen inte hade exploderat.

Butiksförsäljningen hos Clas Ohlson går dock som tåget och knäckte för första gången miljardvallen i december 2013. Då landade omsättningen på 1002 miljoner kronor, jämfört med 986 miljoner 2012. Och även om denna utveckling inte reflekteras på nätet så säger sig Klas Balkow vara säker på att de kommer att växa i samtliga säljkanaler framöver.

Annons

Annons