En mix av transportörer kan vara bra för affärerna

Ingen transportör är den andra lik, precis som kunderna. Därför kan det vara ett smart drag för e-handlare att använda sig av olika transportörers tjänster.

Möjligheten att välja hur och var ett nätköp levereras är för många svenska e-handelskonsumenter viktigare än att det kommer fram fort, det har vi sett prov på tidigare. Något som innebär att e-handlare bör överväga att använda flera olika transportörer för att säkra optimala leveranser till sina kunder.

– Det handlar inte bara om fördelaktiga fraktavtal och volymrabatter, utan också om kvaliteten på leveranserna och att välja rätt transportör för var enskild leverans. Var transportör har sina styrkor. Vissa är bra på att hantera stora paket och andra har ömtåliga paket som sin specialitet och så vidare, säger Steffen Pasgaard, Koncernchef på EDI-Soft.

Annons

Resultat från danska nätbutiker visar också att det kan öka både försäljningen och kundnöjdheten. Något som Dansk Supermarked, en av Danmarks ledande stormarknadskedjor, insett och man använder sig därför av flera transportörer när de skickar paket till sina kunder.

– 80-90 procent av kundupplevelsen ligger i leveransen. Det visar sig genast i våra kundundersökningar om leveransen inte har nått upp till kundens förväntningar, säger Kasper Kristensen, Customer Experience Manager på Danish Supermarket.

Ökade konverteringen

Den danska onlinebutiken Cykelpartner.dk skickar över 150 000 paket varje år och precis som Dansk Supermarked använder man sig av flera olika transportörer. När de ingick ett nytt samarbete med Post Danmark för upphämtning på söndagar, kunde de inte förställa sig att resultatet skulle bli så bra som det blev.

– Söndagsupphämtning ökade vår konverteringsgrad med 25 procent. Vi har också mottagit enorma mängder positiv feedback från våra kunder som fick sin beställning levererad redan på måndagen, trots att ordern var lagd under helgen, säger Søren Sieg Jensen, IT- och Marknadschef på Cykelpartner.dk.

Men det är inte bara avgörande att välja rätt transportör sett utifrån leveranstypen, utan valet måste också stå i relation till slutkundens krav och förväntningar på leveransen.

– Var kund har sin uppfattning om vad en bra leverans är och dessutom är variationen på de tjänster som olika transportörer erbjuder stor. På så vis har de stöd för de olika situationer en onlinekund kan hamna i. Det handlar om att hitta precis rätt transportör som kan matcha både produkt och kundsituation och förväntning, säger Steffen Pasgaard.

Annons