Annons

En popup ger värdefull data du inte hittar i Analytics Maria Richardsson utanför en av sina popups

Krönika: En popup ger värdefull data du inte hittar i Analytics

2015-11-20 15:08

Maria Richardsson, grundare och VD på Nordic Design Collective, lyfter blicken från skärmen och A/B-testar nu den fysiska handeln.

Intresset för popup-butiker, och omni-kanal, verkar vara större än någonsin. I fredags öppnade vi popup-butik igen, den här gången i Malmö, och jag har fått många frågor om varför och hur vi har tänkt kring det.

Och det kan man verkligen fråga sig. Det finns ju så många fördelar med e-handel. Den är öppen dygnet runt utan att bemanning krävs. Den är inte beroende av rätt läge på gatan. Med smarta lösningar som dropshipping och annat är det dessutom väldigt lätt att driva bolag med små resurser och att skala upp verksamheten utan större investeringar.

Om du istället ska ha fysisk butik är läget a och o, upptagningsområdet begränsat, dina öppettider är oftast styrda av en centrumledning eller cityförening och du måste ha butiken bemannad de tider du sagt även om det inte finns en människa i butiken. Att vara en bra butikssäljare är dessutom en konst i sig, och de som är duktiga är inte så lätta att hitta.

Insikter du inte hittar i Analytics

Så varför då ge sig in i den fysiska butiksvärlden? Finns det några fördelar, eller är det bara en trend? Dessutom en ganska kostsam sådan?

Som e-handlare är vi väldigt vana att tänka digitalt. Vi sitter med näsan djupt i Analytics och tolkar beteenden, optimerar Adwords-kampanjer och skapar specifika målgrupper hos Facebook. Men det är lätt att gå vilse bland ettor och nollor, och en fysisk butik kan faktiskt ge oss insikter du inte hittar i Analytics.

Annons
Annons

Att kunna se personerna som kommer in i din butik är ovärderligt. Du ser deras ålder, vad de har på sig, vem de har med sig in i butiken. Du kan till och med höra vad de säger och diskuterar! Tycker de kanske att dina produkter är för dyra eller i fel färg, och det är därför de inte köper? Det är väldigt svårt att A/B-testa sig fram till det och du hittar det inte i Analytics.

A/B-testa fysiska butiker

Dessutom måste vi låta kundernas beteende få styra, och för dem handlar allt om att kunna handla. Oavsett kanal. Alla de gånger vi har haft olika typer av popup-butiker och mött kunderna direkt så har vi gott om besökare som kommit för att titta på något de har sett på sajten. Lika mycket som vi har folk som tittar och sen går hem för att beställa på nätet. Olika människor vill handla på olika sätt, och om vi kan erbjuda fler sätt att hjälpa våra kunder på så är det ju bara bra.

Sen behöver inte en fysisk butik vara huggen i sten heller. Det finns gott om möjligheter att A/B-testa, speciellt när du gör en popup. Prova olika lägen, olika sortiment, olika exponeringar. Inför julen kommer vi ha två väldigt olika popup-butiker, och för oss är det ett sätt att A/B-testa. Det är olika lägen (Stockholm och Malmö), de drivs på olika sätt och har olika sortiment. Analysen i januari kommer bli väldigt intressant!

Men det gäller att komma ihåg att även om man inte kan mäta sig till ett resultat betyder inte att det inte finns där. Ibland behöver man helt enkelt lyfta blicken från skärmen, titta på helheten, lita på magkänslan och prova lite nytt.

Maria Richardsson

E-handelsentreprenör, grafiker och talare med lång erfaranhet ifrån webbranschen. Grundade Signerat 2008 och Nordic Design Collective 2012.

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta