Krönika: En popup ger värdefull data du inte hittar i Analytics

Maria Richardsson, grundare och VD på Nordic Design Collective, lyfter blicken från skärmen och A/B-testar nu den fysiska handeln.

Intresset för popup-butiker, och omni-kanal, verkar vara större än någonsin. I fredags öppnade vi popup-butik igen, den här gången i Malmö, och jag har fått många frågor om varför och hur vi har tänkt kring det.

Och det kan man verkligen fråga sig. Det finns ju så många fördelar med e-handel. Den är öppen dygnet runt utan att bemanning krävs. Den är inte beroende av rätt läge på gatan. Med smarta lösningar som dropshipping och annat är det dessutom väldigt lätt att driva bolag med små resurser och att skala upp verksamheten utan större investeringar.

Annons

Om du istället ska ha fysisk butik är läget a och o, upptagningsområdet begränsat, dina öppettider är oftast styrda av en centrumledning eller cityförening och du måste ha butiken bemannad de tider du sagt även om det inte finns en människa i butiken. Att vara en bra butikssäljare är dessutom en konst i sig, och de som är duktiga är inte så lätta att hitta.

Insikter du inte hittar i Analytics

Så varför då ge sig in i den fysiska butiksvärlden? Finns det några fördelar, eller är det bara en trend? Dessutom en ganska kostsam sådan?

Som e-handlare är vi väldigt vana att tänka digitalt. Vi sitter med näsan djupt i Analytics och tolkar beteenden, optimerar Adwords-kampanjer och skapar specifika målgrupper hos Facebook. Men det är lätt att gå vilse bland ettor och nollor, och en fysisk butik kan faktiskt ge oss insikter du inte hittar i Analytics.

Att kunna se personerna som kommer in i din butik är ovärderligt. Du ser deras ålder, vad de har på sig, vem de har med sig in i butiken. Du kan till och med höra vad de säger och diskuterar! Tycker de kanske att dina produkter är för dyra eller i fel färg, och det är därför de inte köper? Det är väldigt svårt att A/B-testa sig fram till det och du hittar det inte i Analytics.

A/B-testa fysiska butiker

Dessutom måste vi låta kundernas beteende få styra, och för dem handlar allt om att kunna handla. Oavsett kanal. Alla de gånger vi har haft olika typer av popup-butiker och mött kunderna direkt så har vi gott om besökare som kommit för att titta på något de har sett på sajten. Lika mycket som vi har folk som tittar och sen går hem för att beställa på nätet. Olika människor vill handla på olika sätt, och om vi kan erbjuda fler sätt att hjälpa våra kunder på så är det ju bara bra.

Sen behöver inte en fysisk butik vara huggen i sten heller. Det finns gott om möjligheter att A/B-testa, speciellt när du gör en popup. Prova olika lägen, olika sortiment, olika exponeringar. Inför julen kommer vi ha två väldigt olika popup-butiker, och för oss är det ett sätt att A/B-testa. Det är olika lägen (Stockholm och Malmö), de drivs på olika sätt och har olika sortiment. Analysen i januari kommer bli väldigt intressant!

Men det gäller att komma ihåg att även om man inte kan mäta sig till ett resultat betyder inte att det inte finns där. Ibland behöver man helt enkelt lyfta blicken från skärmen, titta på helheten, lita på magkänslan och prova lite nytt.

Annons
Annons