Annons

En till E-handelsjätte ska stänga ner sin webbutik

En till E-handelsjätte ska stänga ner sin webbutik

2015-07-08 08:56

Det började med mobilanpassning sen satsade många på mobile first och nu verkar i alla fall Indien gå app-only. Är webben som vi känner till det på väg ut?

Vi rapporterade för några veckor sedan om hur den indiska e-handlaren Myntra valt att stänga sin nätbutik för att endast sälja via sin mobila app. Ett kontroversiellt beslut även om en stor del av trafiken är mobil i landet.

Nu rapporteras det att Flipkart som är landets dominerande e-handelsaktör kommer att göra samma sak. Flipkart köpte Myntra förra året så kanske var deras nedstängning ett första test med att avveckla webben.

Den mobila revolutionen är inte så mycket en revolution i Indien där majoriteten redan shoppar via mobilen. Myntra rapporterade innan nedstängningen att 95 procent av trafiken kom in via appen men samtidigt att endast 70 procent av intäkerna gjorde det.

I september går man app-only

Man verkar dock vara nöjda med nedstängningen av webbutiken eftersom storebror Flipkart nu planerar att göra samma sak.

Annons
Annons

Under ett möte i förra veckan skall produktchefen Punit Soni berättat för Flipkarts anställda att företaget endast kommer vara verksamt via deras mobila app från och med september i år.

- Indien övergår gradvis från ett mobile first till ett mobil only land. Vi experimenterar ständigt med olika aspekter av vår tjänst för att skapa den bästa shoppingupplevelse för användare av vår app, säger Flipkart till Times of India.

Flipkart skall dock inte få 95 procent av trafiken via sin app utan "endast" 70-75 procent. Vilket bör göra nedstängningen något mer skrämmande för nätjätten.

Samtidigt rapporterar Times of India att det inte bara är vi svenskar som finner det lite läskigt att gå app-only. Även indiska e-handelsexperter ska ställa sig frågande till nedstängningen av webbutikerna.

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Annons
Annons
Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Annons
Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta