En tredjedel i USA har nyligen handlat mat på nätet

Allt fler amerikaner köper livsmedel online, framför allt för att utbudet är bättre på nätet än i fysiska affärer.

Vi har under det senaste året fått flera rapporter på hur mathandeln på nätet ökar stadigt i Sverige. Men svenskarna är inte ensamma om att vilja sköta matinköpen från hemmets trygga vrå. Nu visar nämligen ny statistik från USA att en tredjedel av de amerikanska konsumenterna har handlat mat på nätet under det senaste halvåret, rapporterar Internet Retailer.

Undersökningen har utförts via telefon av bolaget Harris Poll och omfattar 2 000 svarande personer. Om man tar bort de personer som uppgav att de inte hade e-handlat någonting under den aktuella perioden, var andelen som hade handlat mat på nätet uppe i hela 45 procent.

Annons

5 procent har övergett fysiska butiker 

Att köpa livsmedel online var vanligt framför allt bland yngre personer och föräldrar som bor i städer, har högre utbildning och tjänar mer än genomsnittet. Bland vanliga matvaror att handla online märktes framför allt snacks, alkoholfria drycker och varor som pasta och ris, samt frukt och grönsaker. En nästan lika stor andel hade dock handlat färska varor som mejeriprodukter och kött.

Över hälften av de som handlade online sade att de gjorde det för att de inte hittade varorna de sökte när de handlade i en fysisk affär. Fem procent hade helt lagt ner besök i fysiska affärer till förmån för mathandel på nätet.

USA:s konsumenter ska enligt IR ha lagt 2,3 procent av sin samlade livsmedelsbudget på nätet under 2015. Det här året väntas den siffran stiga till 6 procent.

Annons