Annons

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln CHANEL

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln

2015-09-30 14:27

Lyxhandeln på nätet står inför en snabb tillväxt men det betyder inte att butikerna kommer att bli mindre viktiga i framtiden enligt en ny rapport.

Idag sker mindre än 5 procent av all försäljning av lyxprodukter på nätet. Butiksförsäljningen spelar fortsatt en stor roll men det är på väg att förändras och år 2020 väntas siffran stiga till hela 20 procent enligt en ny rapport, Online Fashion Retail, framtagen av Fashionbi.

Delvis tack vare en stor tillväxt i Asien- och Stillahavsområdet, men även för att allt fler lyxvarumärken insett att de måste finnas i alla kanaler, och vikten av att få dem till att fungera tillsammans. Ett exempel är Chanel som ska lansera en e-handel i slutet av 2016, det trots att man länge sagt att man inte haft några planer på att gå online.

– Online är inte här för att kannibalisera på offline, utan för att stötta. Om en konsument börjar kolla på en produkt på nätet, kan det sluta med att hen köper den offline, eller vice versa, säger Ambika Zutshi, vd för Fashionbi till Luxury Daily.

Konsumenterna finns i allt fler kanaler

I rapporten framgår det också att konsumenterna blir allt mer flerkanaliga, något som flera tidigare studier också pekat på. Mindre än hälften, 44 procent, säger att de påbörjar och slutför sitt köp genom att uteslutande besöka en butik när de handlar kläder och skor.

När det gäller smycken och klockor är den siffran 49 procent. Något som innebär att mer än hälften av konsumenterna använder nätet någon gång inför ett köp. En siffra som väntas fortsätta att växa och innebär att varumärken och återförsäljare inte bör dela upp sin försäljning i butik och online då konsumenterna vandrar mellan dessa genom hela köpprocessen.

Annons
Annons

Mobila kunder shoppar mer i butik

Samtidigt konstateras det i rapporten att mobilt blir allt viktigare. Man fann bland annat att mobila shoppare spenderar 25 procent mer i butik än de som endast använder mobilen som ett hjälpmedel inför ett köp.

Åtta av tio säger också att de använder sin mobil medan de befinner sig i en butik för att jämföra priser. 90 procent säger samtidigt att de kan tänka sig traska vidare till en konkurrent om samma vara finns tillgänglig till ett lägre pris.

Varumärken och återförsäljare inom lyxsegmentet konkurrerar sällan med pris men det kan det bli ändring på i framtiden enligt rapporten. Något som också öppnar upp för att varumärken och återförsäljare kan locka till sig kunder på språng med hjälp av geotargeting och specialerbjudanden.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Cirkulerande barnkläder får in tre miljoner

Bildar nytt team med Wellstreet och lanserar ny plattform.

Annons
Annons
Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Johan Lindberg tillbaka som VD för Billmate

Mattias Hultberg slutade efter drygt ett år - nu gör den förre VD:n comeback.

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ny marknadsplats siktar på att bli Danmarks svar på Etsy

Ska göra det enklare för kreativa danskar att sälja sina varor på nätet.

Apoteket ger nyhetsankare makt över kommunikationen

Apoteket ger nyhetsankare makt över kommunikationen

Ska ansvara för utvecklingen av Apotekets kommunikation "i alla kanaler".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Del 1: "Fyndiq utnyttjar att vi handlare är i beroendeställning"

Dålig kommunikation, försämrade villkor och bortprioritering av de som gjort marknadsplatsen möjlig - nu har Fyndiqs handlare fått nog.

4
Kundfavoriten m.nu startar ny <nobr>e-handel</nobr> - får en kvarts miljon

Kundfavoriten m.nu startar ny e-handel - får en kvarts miljon

Tillväxtverket skjuter till 250 000 kronor för att finansiera företagets internationella nätbutik.

1
Donald Trump i Twitter-attack:

Donald Trump i Twitter-attack: "Amazon gör stor skada"

Menade att e-handelsjätten gör att många jobb försvinner.

Annons
Annons
Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Mobilen lockar trafik - men konverterar fortfarande sämst

Endast 2,5 procent av alla e-handelsbesök i en mobiltelefon leder till ett köp.

Annons
Annons
Annons
leverantörserbjudanden
Jobb på Ehandel.se

MaxGaming söker:

Marknadsförare till MaxGaming.se

KitchenLab AB söker:

Order-/lageransvarig

Awin söker:

Account Manager

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem