Annons

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln CHANEL

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln

2015-09-30 14:27

Lyxhandeln på nätet står inför en snabb tillväxt men det betyder inte att butikerna kommer att bli mindre viktiga i framtiden enligt en ny rapport.

Idag sker mindre än 5 procent av all försäljning av lyxprodukter på nätet. Butiksförsäljningen spelar fortsatt en stor roll men det är på väg att förändras och år 2020 väntas siffran stiga till hela 20 procent enligt en ny rapport, Online Fashion Retail, framtagen av Fashionbi.

Delvis tack vare en stor tillväxt i Asien- och Stillahavsområdet, men även för att allt fler lyxvarumärken insett att de måste finnas i alla kanaler, och vikten av att få dem till att fungera tillsammans. Ett exempel är Chanel som ska lansera en e-handel i slutet av 2016, det trots att man länge sagt att man inte haft några planer på att gå online.

– Online är inte här för att kannibalisera på offline, utan för att stötta. Om en konsument börjar kolla på en produkt på nätet, kan det sluta med att hen köper den offline, eller vice versa, säger Ambika Zutshi, vd för Fashionbi till Luxury Daily.

Konsumenterna finns i allt fler kanaler

I rapporten framgår det också att konsumenterna blir allt mer flerkanaliga, något som flera tidigare studier också pekat på. Mindre än hälften, 44 procent, säger att de påbörjar och slutför sitt köp genom att uteslutande besöka en butik när de handlar kläder och skor.

När det gäller smycken och klockor är den siffran 49 procent. Något som innebär att mer än hälften av konsumenterna använder nätet någon gång inför ett köp. En siffra som väntas fortsätta att växa och innebär att varumärken och återförsäljare inte bör dela upp sin försäljning i butik och online då konsumenterna vandrar mellan dessa genom hela köpprocessen.

Annons
Annons

Mobila kunder shoppar mer i butik

Samtidigt konstateras det i rapporten att mobilt blir allt viktigare. Man fann bland annat att mobila shoppare spenderar 25 procent mer i butik än de som endast använder mobilen som ett hjälpmedel inför ett köp.

Åtta av tio säger också att de använder sin mobil medan de befinner sig i en butik för att jämföra priser. 90 procent säger samtidigt att de kan tänka sig traska vidare till en konkurrent om samma vara finns tillgänglig till ett lägre pris.

Varumärken och återförsäljare inom lyxsegmentet konkurrerar sällan med pris men det kan det bli ändring på i framtiden enligt rapporten. Något som också öppnar upp för att varumärken och återförsäljare kan locka till sig kunder på språng med hjälp av geotargeting och specialerbjudanden.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta