Annons

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln CHANEL

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln

2015-09-30 14:27

Lyxhandeln på nätet står inför en snabb tillväxt men det betyder inte att butikerna kommer att bli mindre viktiga i framtiden enligt en ny rapport.

Idag sker mindre än 5 procent av all försäljning av lyxprodukter på nätet. Butiksförsäljningen spelar fortsatt en stor roll men det är på väg att förändras och år 2020 väntas siffran stiga till hela 20 procent enligt en ny rapport, Online Fashion Retail, framtagen av Fashionbi.

Delvis tack vare en stor tillväxt i Asien- och Stillahavsområdet, men även för att allt fler lyxvarumärken insett att de måste finnas i alla kanaler, och vikten av att få dem till att fungera tillsammans. Ett exempel är Chanel som ska lansera en e-handel i slutet av 2016, det trots att man länge sagt att man inte haft några planer på att gå online.

– Online är inte här för att kannibalisera på offline, utan för att stötta. Om en konsument börjar kolla på en produkt på nätet, kan det sluta med att hen köper den offline, eller vice versa, säger Ambika Zutshi, vd för Fashionbi till Luxury Daily.

Konsumenterna finns i allt fler kanaler

I rapporten framgår det också att konsumenterna blir allt mer flerkanaliga, något som flera tidigare studier också pekat på. Mindre än hälften, 44 procent, säger att de påbörjar och slutför sitt köp genom att uteslutande besöka en butik när de handlar kläder och skor.

När det gäller smycken och klockor är den siffran 49 procent. Något som innebär att mer än hälften av konsumenterna använder nätet någon gång inför ett köp. En siffra som väntas fortsätta att växa och innebär att varumärken och återförsäljare inte bör dela upp sin försäljning i butik och online då konsumenterna vandrar mellan dessa genom hela köpprocessen.

Annons
Annons

Mobila kunder shoppar mer i butik

Samtidigt konstateras det i rapporten att mobilt blir allt viktigare. Man fann bland annat att mobila shoppare spenderar 25 procent mer i butik än de som endast använder mobilen som ett hjälpmedel inför ett köp.

Åtta av tio säger också att de använder sin mobil medan de befinner sig i en butik för att jämföra priser. 90 procent säger samtidigt att de kan tänka sig traska vidare till en konkurrent om samma vara finns tillgänglig till ett lägre pris.

Varumärken och återförsäljare inom lyxsegmentet konkurrerar sällan med pris men det kan det bli ändring på i framtiden enligt rapporten. Något som också öppnar upp för att varumärken och återförsäljare kan locka till sig kunder på språng med hjälp av geotargeting och specialerbjudanden.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Houzz i topp bland företag som förändrar världen

Houzz i topp bland företag som förändrar världen

Slår bland andra Spotify och Uber.

Annons
Annons
Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige

Omsätter 45 miljoner - nu intar deras militärbutik Sverige

E-handeln Milrab siktar på att bli störst i Europa inom militäranpassade outdoorprodukter.

Vilka stora <nobr>e-handlare</nobr> dominerar i ditt län?

Topplista: Vilka stora e-handlare dominerar i ditt län?

Topp 5 butiker per län.

Hemligheten bakom att Amazon inte går att stoppa

Hemligheten bakom att Amazon inte går att stoppa

"Gör systematiskt hela bolaget till produkter."

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Storslam för Chiquelle på SEBC:s prisutdelning

Storslam för Chiquelle på SEBC:s prisutdelning

Tog hem både Årets Butik och Årets Design.

Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Boozts säljtrick: Bjuder kunderna på Oslokryssning

Oväntade överraskningar får kunderna att återkomma.

Barnklädesexpert stänger butiken men ökar <nobr>e-handeln</nobr>

Barnklädesexpert stänger butiken men ökar e-handeln

Den fysiska butiken ska bort till förmån för e-handeln.

Annons
Annons
Han ska rusta DesignOnline för framtidens <nobr>e-handel</nobr>

Han ska rusta DesignOnline för framtidens e-handel

Bank Bergström berättar om den första tiden som VD för det snabbväxande e-handelsföretaget DesignOnline.

<nobr>E-handeln</nobr> med supermat ska rädda vår planet

Helgläsning: E-handeln med supermat ska rädda vår planet

Framtidens supermat kommer från Norden och nås via global e-handel.

Instagramproffset Grand Frank går mot 40 miljoner i år

Instagramproffset Grand Frank går mot 40 miljoner i år

VD:n Erik Bergström berättar vad som funkar - och vad som inte funkar - på Instagram.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Cykelkraft AB söker:

Marknadskoordinator

Milrab.se söker:

Country Manager Sverige - med ansvar för internationell satsning

Olsson & Gerthel söker:

Orderadministratör

MADLADY.SE söker:

Guru inom Kundtjänst

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem