Annons

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln CHANEL

En växande e-handel behöver inte bromsa butikshandeln

2015-09-30 14:27

Lyxhandeln på nätet står inför en snabb tillväxt men det betyder inte att butikerna kommer att bli mindre viktiga i framtiden enligt en ny rapport.

Idag sker mindre än 5 procent av all försäljning av lyxprodukter på nätet. Butiksförsäljningen spelar fortsatt en stor roll men det är på väg att förändras och år 2020 väntas siffran stiga till hela 20 procent enligt en ny rapport, Online Fashion Retail, framtagen av Fashionbi.

Delvis tack vare en stor tillväxt i Asien- och Stillahavsområdet, men även för att allt fler lyxvarumärken insett att de måste finnas i alla kanaler, och vikten av att få dem till att fungera tillsammans. Ett exempel är Chanel som ska lansera en e-handel i slutet av 2016, det trots att man länge sagt att man inte haft några planer på att gå online.

– Online är inte här för att kannibalisera på offline, utan för att stötta. Om en konsument börjar kolla på en produkt på nätet, kan det sluta med att hen köper den offline, eller vice versa, säger Ambika Zutshi, vd för Fashionbi till Luxury Daily.

Konsumenterna finns i allt fler kanaler

I rapporten framgår det också att konsumenterna blir allt mer flerkanaliga, något som flera tidigare studier också pekat på. Mindre än hälften, 44 procent, säger att de påbörjar och slutför sitt köp genom att uteslutande besöka en butik när de handlar kläder och skor.

När det gäller smycken och klockor är den siffran 49 procent. Något som innebär att mer än hälften av konsumenterna använder nätet någon gång inför ett köp. En siffra som väntas fortsätta att växa och innebär att varumärken och återförsäljare inte bör dela upp sin försäljning i butik och online då konsumenterna vandrar mellan dessa genom hela köpprocessen.

Annons
Annons

Mobila kunder shoppar mer i butik

Samtidigt konstateras det i rapporten att mobilt blir allt viktigare. Man fann bland annat att mobila shoppare spenderar 25 procent mer i butik än de som endast använder mobilen som ett hjälpmedel inför ett köp.

Åtta av tio säger också att de använder sin mobil medan de befinner sig i en butik för att jämföra priser. 90 procent säger samtidigt att de kan tänka sig traska vidare till en konkurrent om samma vara finns tillgänglig till ett lägre pris.

Varumärken och återförsäljare inom lyxsegmentet konkurrerar sällan med pris men det kan det bli ändring på i framtiden enligt rapporten. Något som också öppnar upp för att varumärken och återförsäljare kan locka till sig kunder på språng med hjälp av geotargeting och specialerbjudanden.

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Experterna eniga om H&M: Allt hänger på e-handeln

Det analkande 70-årsfirandet riskerar att smolkas av företagets nedåtgående trend och oförmåga att anpassa sig till e-handeln. Imorgon kommer delårsrapporten och nu stiger spänningen.

Annons
Annons
Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Nätmatjätten testar leverans med självkörande lastbilar

Kan rullas ut på bred front 2019.

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Skjutmått mätte fel - kallas tillbaka av Jula

Har stoppats i alla Julas försäljningskanaler.

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Kinnevik säljer Lazada till Alibaba

Alibaba betalar totalt 8,7 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jack Ma till Löfven:

Jack Ma till Löfven: "Vill se tusentals svenska märken på våra plattformar"

Statsminister Stefan Löfven har träffat Alibabagrundaren Jack Ma.

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Zalando köper hälften av två månader gammal modegrossist

Köper 50 procent av Bestsellerägda Fashiontrade.com.

Annons
Annons
Så undviker du misstag när du går in i Norge

Krönika: Så undviker du misstag när du går in i Norge

Tullexperten Peter Jacobsson, som är VD på ECUS, ger sina bästa tips för hur man som svensk e-handlare lyckas med att ta sig an den norska marknaden.

Trendhouse ökade <nobr>e-handeln</nobr> med 500 procent på ett år

Trendhouse ökade e-handeln med 500 procent på ett år

Mixen mellan fysiska butiker och digitala satsningar gav utdelning till max.

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

Adlibris och Cervera väljer Urb-it för snabba leveranser

"Gränsen mellan e-handel och fysisk butik suddas ut".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Teknikproffset Nordic AB söker:

Lagermedarbetare Plock och pack till e-handelsföretag

Kon-IT söker:

Projektledare inom E-handel och ERP

Jollyroom söker:

SEM/PPC Specialist

Tallink Silja AB söker:

Web Manager

Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se
Tel: 042-21 71 71

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Telefon: 042-21 71 71
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem