Endast 4% vill ha Amazons innanför dörren-leverans

Majoriteten säger nej tack.

Häromveckan presenterade Amazon sin senaste leveranssatsning, som går att beskriva som något av en efterföljare på de innanför dörren-leveranser som PostNord och Bring har ägnat sig åt här i Sverige.

Frågan är dock ifall amerikanerna är redo att ge främlingar tillgång till deras hem, vilket alltså krävs om man vill utnyttja den nya servicen. I en ny undersökning, utförd av tidningen Recode, säger sig endast 4 procent vara helt säkra på att de hade köpt Amazon Key, som det nya låset heter. Bland de som är medlemmar i Amazon Prime stannar samma siffra på 5 procent.

Annons

"Genialt" enligt några få procent

I samma undersökning svarar 61 procent av amerikanerna och 58 procent av medlemmarna i Prime att de “definitivt inte” kommer att köpa den här produkten. Det verkar alltså som att intresset för Amazon Key är något större bland dem som redan har tagit Amazon till sig i form av Prime, men att skillnaden egentligen är ganska marginell.

- De som kunde tänka sig att köpa produkten tog upp att den var ny samt att den kunde öka bekvämligheten. En del kallade till och med det för “genialt”. De som var skeptiska oroade sig i första hand för säkerheten och den personliga integriteten, skriver Recode, som dock menar att det svaga intresset kan bero på att tjänsten fortfarande är så pass ny.

Recodes undersökning ägde rum mellan den 30 oktober och den 2 november 2017, och ska ha inkluderat drygt 7 500 personer över hela USA. Undersökningen innehöll en beskrivning av Amazon Key för dem som inte var bekanta med tjänsten.

Annons