Annons

Eton höjer ribban efter en lyckad USA-lansering

Eton höjer ribban efter en lyckad USA-lansering

2014-06-12 11:50

Skjortföretaget Etons satsning på nätet har slagit väl ut. Tio månader efter lanseringen går nätbutiken med vinst och deras amerikanska sajt har på kort tid blivit den mest besökta av alla. Nu skriver Boråsföretaget upp försäljningsprognosen med 25 procent för nästa år.

Sommaren 2013 lanserade Eton sin första egna webbshop på svenska, engelska och tyska. Sverige, Storbritannien och Tyskland har sedan dess varit deras största online-marknader. Men nu har de har fått konkurrens.

För två månader sedan öppnade man även upp skjortförsäljningen för ytterligare tre länder, nämligen USA, Kanada och Norge. Efter två veckor var den amerikanska sajten mest besökt av alla, före Sverige och Storbritannien.

Redan innan lanseringen såldes mer än 200 000 skjortor varje år i Nordamerika via återförsäljare, shop-in-shops och egna butiker. Marknaden är Etons största och den lyckade satsningen på nätet gör att bolaget, som i år beräknas omsätta 500 miljoner kronor, skriver upp försäljningsprognosen med 25 procent för nästa år.

Instagram har fungerat bra

Marknadsföringen av shoppen har främst skett genom sociala medier, särskilt Instagram har fungerat bra, men flest kunder genereras via Google och sökordsoptimering. Parallellt har företaget byggt upp en egen omfattande kunddatabas.
– Nästa steg för oss är ett nytt CRM-system för styrning, organisering och administration av våra kunder. Då kan vi jobba mer med utskick inför födelsedagar, påminna om att nu har de inte varit inne på shoppen på länge, ge nya köpförslag och se vad kunden tittat på vid sitt senaste besök, säger Fredrik Appelqvist, ansvarig för Etons e-handel.
E-handelsframgångarna betyder också nya jobb, bland annat vid fabriken i västgötska Gånghester. Samtidigt jobbar nu fem personer på heltid med webben samt distribution och när Etons nya lagerlokal står klar i höst blir det nyanställningar. Framöver är det satsningar på nya marknader som gäller.
– Shoppen måste finnas på fler språk. Norska, nederländska och spanska står på tur, säger Fredrik Appelqvist.

Källa: Teko
Foto: Eton

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Joeabow
2014-06-12 17:01

Heja Eton! Grymt snygga och sköna skjortor som förtjänar framgången!

Jimmy Öström
2014-06-14 03:55

Absolut, men för dom pengarna ska skjortan även koka kaffe till mig anser jag........

Annons
Den envisa pizzabagarens <nobr>e-handelsresa</nobr> fortsätter

Den envisa pizzabagarens e-handelsresa fortsätter

Stark inom B2B, ska nu bli ännu stabilare inom B2C.

Annons
Annons
Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Regeringen kräver rapport om e-handelns påverkan

Ökad näthandel påverkar transportsektorn.

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Presidentkandidat klankar ner på Amazon

Twittrar om att företaget inte har betalat skatt.

Ny webbutik har öppnat:

Ny webbutik har öppnat: "Redan risk för att lagret tar slut"

"Utforskar alla olika möjligheter".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

E-handlaren Skincity lanserar bloggportal för hudvård

"En personlig dröm går i uppfyllelse."

Myndigheten som är bäst på att <nobr>e-handla</nobr> i Sverige

Myndigheten som är bäst på att e-handla i Sverige

Nytt knep för att få myndigheter att e-handla - prisutdelning.

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

Möbeljätten presenterar sitt bästa år någonsin - igen

E-handeln växte med nära 30 procent.

Annons
Annons
Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Nätmatjätten investerar i supermodern cityodling

Grönsaker direkt till kund en timme efter skörd.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Jewelrybox.se söker:

E-commerce Ninja

iDeal of Sweden söker:

CTO / SYSTEM DEVELOPER

Tailor Store söker:

Marketing Coordinator

E37 System AB söker:

Säljare inom e-handel


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta