Annons

Eton renodlar varumärket med ny global E-handel

Eton renodlar varumärket med ny global E-handel

2013-06-25 12:06

Skjorttillverkaren Eton har sjösatt en global nätbutik. För tillfället finns den tillgänglig på engelska och svenska, och i september även på tyska men fler språk kan bli aktuella. Samtidigt vill man renodla varumärket och drar sig ur merparten av de fristående nätbutiker man finns med på idag.

Eton, som i år väntas sälja för 430 miljoner kronor, finns idag representerat i 42 länder. Då handlar det om fysiska butiker. Nu har man även lanserat en global nätbutik som man hoppas ska omsätta 40 miljoner konor per år inom fem år.
– Nu känner vi att det är rätt tillfälle att starta upp egen e-handel. Vi har ett bra koncept, attraktiva produkter och nu kan vem som helst köpa våra skjortor oavsett var du bor. Det enda som krävs är tillgång till nätet. Hela sortimentet finns på nätbutiken. Vi räknar också med att få många nya spännande affärskontakter via sajten. Vi ser den som lika delar varumärkesprofilering och försäljning, säger Jan Borghardt, Senior advisor på Eton.
Eton vänder sig i första skedet mot den brittiska och svenska marknaden. I september kommer en version på tyska och därefter lanseras sajten i USA. Det snackas också om att det kan bli aktuellt med fler språk på viktiga marknader som japanska, mandarin och koreanska.

15 procent returer

Med den nya e-handelssatsningen planerar Eton även att begränsa varumärkets tillgänglighet i andra butiker på nätet. Något som vi sett fler varumärken göra under året, bland annat Adidas.
– Eton har alltid legat på barrikaderna när det gäller nya grepp inom försäljning. Nu vill vi renodla varumärket och ge vår bild av vad Eton står för. Därför kommer vi att dra oss ur merparten av de fristående nätbutiker som vi finns med på idag, säger Jan Borghardt.
En av de saker som Eton har planerat lite extra för är returer som är ett allmänt känt fenomen när det gäller e-handel. För vissa e-handlare kan den typen av kostnader bli höga och Eton har kalkylerat med 15 procent returer redan från start.
– Många köper flera skjortor och returnerar en eller två. Vi har också valt att inte gå ut för hårt i början. Vi kommer att följa upp globala betalningar och returer. Det ska inte heller gå att surfa runt för att hitta lägsta pris. Det går bara att handla i det land där man bor, säger Jan Borghardt.

Källa: Press

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Andreas
2013-06-25 12:44

Följer fler stora varumärken efter och drar bort sina produkter. Kan detta bli ödesdigert för nya ehandlare i framtiden.

Jag tror vi går mer o mer mot att producenten säljer direkt från fabrik istället för att anlita mellanhänder.

Parvelito
2013-06-25 15:32

Andreas: Jag tror likadant som dig. Många varumärken ser återförsäljarna mer som ett hinder än en möjlighet, och förmodligen har de rätt i det.

Det betyder inte att alla varumärken skall börja sälja sina saker själva, men de som saluför dyra produkter som sällan säljs tillsammans med något annat har förmodligen en hel del att vinna på att möta kunden direkt istället för via en återförsäljare.

mkse.com
2013-06-26 11:15

Jag fick in lite mer om tekniken bakom etc.

http://www.mkse.com/2013/06/25/eton-sverige-oppnar-upp-magento-ehandel-vaimo-firar/

Annons
Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Nytt offer i retaildöden - kedja stänger 650 butiker

Går i graven efter nära 60 år.

Annons
Annons
Ny <nobr>e-handlare</nobr> tog hem prestigefyllt entreprenörspris

Ny e-handlare tog hem prestigefyllt entreprenörspris

"En värdefull bekräftelse".

<nobr>E-handlarens</nobr> snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

E-handlarens snusbarista ska hålla kunderna på hemmaplan

Först ut i Norge med dedikerad snusbutik.

Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

Nu: Bianca Ingrossos succé-sminkmärke live i hela världen

"Vi kunde inte motstå att öppna upp shoppingen för alla".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Conrad går B2B:

Conrad går B2B: "Nu ändrar vi fokus till företagskunder"

Från privatpersoner till företag.

Spaning: "Inte e-handelns fel att kedjorna faller"

Retailspecialisten Magnus Ohlsson om varför vissa kedjor har en utmätt tid kvar på marknaden.

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

Framgången Menskopp.se siktar på stordåd i USA

E-handlaren vill ta in 8 miljoner kronor.

Annons
Annons
De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

De ska linda in Sveriges nyfödda konsumenter

Ny e-handel är född.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta