Etsy fortsätter att växa, precis som förlusterna

Marknadsplatsen för handgjorda produkter ökade försäljningen med 24 procent under 2015, samtidigt konstaterar man att allt fler shoppar mobilt.

Etsy har släppt sin rapport för 2015 och kan under året visa upp en försäljning, Gross Merchandise Sales, på 2,39 miljarder dollar. En ökning med 23,6 procent jämfört med föregående år då marknadsplatsens försäljning landade på 1,93 miljarder dollar.

Samtidigt ökade intäkterna med 40 procent, från 195,6 miljoner dollar 2014, till 273,5 miljoner dollar 2015. Man gör dock en nettoförlust på 54,1 miljoner dollar, mer än dubbelt så mycket jämfört med 2014 års förlust på 15,2 miljoner dollar.

Annons

I rapporten konstaterar Etsy även att marknadsplatsen nu har 1,6 miljoner aktiva säljare och fler än 24 miljoner aktiva kunder.

43 procent av köpen mobila

Etsy hade ett händelsefullt 2015 med bland annat vårens börsnotering då bolaget drog in 276 miljoner dollar och nådde en värdering runt 3,3 miljarder dollar. I höstas lanserades Etsy Manufacturing, en tjänst som innebär att säljare kan använda sig av externa tillverkare för att skala upp sin produktion.

Man har även breddat sin verksamhet med crowdfunding och plöjt ner en hel del pengar för att uppdatera sajten, men framförallt sin mobil-app. Något som verkar ha gett resultat. Under året stod mobila kunder för 43 procent av köpen och för 60 procent av trafiken till marknadsplatsen.

– Vi är stolta över våra framsteg under 2015. Vi nådde flera viktiga milstolpar som kommer att vara nödvändiga byggstenar för en långsiktig och hållbar tillväxt, säger Etsys VD, Chad Dickerson.

Annons