Ett nytt API för bättre leveranskontroll

Vi vet alla hur kunderna älskar att få besked om vad som händer med deras order. När paketet lämnat, var det är och när det kan tänkas landa hos dem. Kunder vill oftast kunna följa sin order i detalj. Detta vill en Hong Kong baserad startup vid namn AfterShip nu lösa på en global skala.

AfterShip är ett gränssnitt (API) för mer än 40 olika speditörer och deras system för leveransinformation. Detta stöd inkluderar DPD vilket bör täcka en del av Postens tjänster. De har även färdiga integrationer till flera vanliga system som t.ex. Magento och OpenCart.

- Vi såg att det inte fanns någon tjänst som denna för den västerländska marknaden, säger megdrundaren Andrew Chan, Vi har testat den hos några e-handlare och de har uppskattat den hittills. Men vi har också använt den själva i ett år, och vi har fått förfrågningar från andra att integrera den med olika kassor och nätbutiker, så vi beslutade att göra det.

Annons

Andrew berättar även hur deras API gör så att kunderna stannar på e-handlarens egen sida och därmed ger bättre service till kund och bättre statistik till e-handlaren, som kan lära sig mer om kundens beteende.


Statistiksidan för de som använder AfterShip

Det ska även finnas möjligheter till merförsäljning via de meddelanden som man kan välja ska gå ut till kund vid olika tillfällen under leveransen. Vill man inte spamma sina kunder går det även bra att detaljstyra när och hur de ska få notifikationer om leveransens status.

Chan hoppas att de med AfterShip kan bli synonyma med spårning av paket. De ser även en stor fördel med att de sitter i en av världen största knutpunkter gällande transporter, Hong Kong, samtidigt som de har starka band i väst och riktar sig till företag där.

 

Källa: TechCrunch

Annons