Ett tydligt fokus har gjort Glossybox lönsamt

Prenumerationstjänsten Glossybox har under de senaste åren sett över sin strategi och affärsverksamhet. Snabb expansion har fått stryka på foten för ett tydligt fokus på kärnmarknaderna. Något som gett resultat och skönhetsboxen kan under 2014 visa upp tolv lönsamma månader.

Glossybox, med bland annat Rocket Internet och Kinnevik som investerare, lanserades på den svenska marknaden i december 2011. Det efter att det tyska företaget grundats i mars samma år av Charles von Abercron, som under 2014 prisades under kosmetikmässan innoCos Summit i Rom.

Idag är den svenska marknaden den näst största efter Tyskland i termer av antal prenumeranter och den marknad med i särklass högst penetration per capita. Tjänsten har sett en stabil tillväxt sedan starten och varje månad distribuerar man 200 000 boxar globalt.

Annons
Annons

Sedan starten har de sålt mer än 6 miljoner boxar och nu ska man även vara lönsamma. Företagets kundbas ökade med 25 procent under förra året och när prenumerationstjänsten stänger boken för 2014 säger man sig göra en sjusiffrig lönsamhet i euro.

Ska bli världsledande

Glossybox, som förutom i Sverige och Tyskland även finns i Norge, Frankrike, Storbritannien, USA, Irland, Schweiz, Österrike och Kanada, avslöjar inte mycket mer än så men man ska ha varit lönsamma varje månad under det gångna året.

Mycket tack vare ett förändringsarbete som påbörjades under 2013 där man såg över sin strategi och affärsverksamhet. Något som bland annat inneburit att Glossybox gått från snabb expansion på 20 marknader till tydligt fokus på 10 kärnmarknader med effektivisering och decentralisering av organisation och processer.

– Hela Glossybox-teamet är fantastiskt glada över utvecklingen. Vi har arbetat hårt för att möjliggöra den här framgången och har varit tvungna att ta en del svåra men nödvändiga beslut. Det ser nu ut att ha lönat sig då vi nu öppnar upp för att bli lönsamma. Nu är vi rustade för att ännu snabbare nå vår vision, att bli den världsledande källan för att upptäcka skönhetsprodukter, säger Glossybox vd, Charles von Abercron.

Källa: Press

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!