Euroflorist fortsätter att blomma efter 20 år på nätet

Från att ha varit ett floristnätverk med främst traditionell försäljning via fax, telefon och butik, lanserade Euroflorist 1995 sin första e-handel. Idag står den för 60 procent av bolagets omsättning.

Euroflorist grundades i Malmö 1982, en tid då den digitala handeln ännu inte gjort sitt intåg. Butik, telefon och fax stod för företagets försäljning men i mitten av 90-talet såddes ett frö, och strax därefter tog man även klivet ut på nätet.

Det hela började när Peter Jungbeck, Euroflorists grundare, läste en artikel om fenomenet "Internet", och senare besökte i ett seminarium vid Lunds universitet som handlade om universitetets nätverk.

Annons

– Det tog ungefär en minut innan du faktiskt kunde se skärmen. Samtidigt visste vi att detta kunde vara något riktigt intressant och vi bestämde oss för att ansluta Euroflorist till Internet. 
I början hade vi bara en dator med internetuppkoppling, använd främst för att utbyta orders med partners över hela världen, säger Peter Jungbeck.

Finns i 12 europeiska länder

Sakta men säkert började Euroflorist få onlineorders. Ett par år efter lanseringen började e-handeln ta fart och för Euroflorist var då Alla hjärtans dag, precis som idag, en stor händelse med hundratals beställningar i nätbutiken.

Euroflorist har sedan dess sett en stadig tillväxt och idag står e-handeln för 60 procent av bolagets omsättning, och siffran förväntas bara stiga. Onlineavdelningen har under de senaste 12 månaderna dubblerats och mer expertis har anställts för att vidareutveckla och optimera varje kanal.

Euroflorist är idag representerat i 12 länder i Europa efter att man under 2014 förvärvat Euroflorist Polen, ett företag man tidigare varit minoritetsägare i. Något som innebär att man idag har en stark position på den polska marknaden, en av de snabbast växande e-handelsmarknaderna i EU.

– Det är fantastiskt att se tillbaka på vilken resa Euroflorist har gjort. Företaget startade som ett floristnätverk och är nu ett fullskaligt online-företag. Jag är väldigt stolt över att få arbeta på ett företag som var pionjärer på Internet redan 1995 och som fortfarande är det idag, säger Laszlo Varga, COO på Euroflorist.

 

På bild: Peter Jungbeck

Annons
Annons