Europa står för 40 procent av Fabs globala försäljning

Fab gräver guld efter sitt intåg i Europa. Sajten som inriktar sig på väldesignade produkter har nu 3,5 miljoner medlemmar med en månatlig tillväxt på 37 procent. Bäst går det i Storbritannien och Tyskland.

Fab har sedan intåget i Europa i början av 2012 bokstavligen tagit kontinenten med storm. I början av det här året berättade vi hur Fab expanderat till 24 länder, och gått från 150 000 till 3,5 miljoner kunder. I februari stod Europa för 30 procent av den totala försäljningen.

Och framgångssagan fortsätter då Europa verkar törsta efter väldesignade produkter. I dag står nämligen Europa för 40 procent av den totala globala försäljningen. Man har också släppt lite siffror för hur väl sajten säljer i respektive länder.

Annons
Annons

Bäst går det i Tyskland som står för 50 procent av försäljningen i Europa, tvåa på listan kommer Storbritannien med 30 procent. Två länder där försäljningen var så gott som försumbar under förra året. Fab har också sett en rejäl ökning av trafik från mobila enheter. Deras appar för iOS och Android står för 35 procent av intäkterna i Europa.

Enligt Fabs vd för Europa, Maria Molland, beror det på att man ökat sin marknadsföring, speciellt när det gäller TV-reklam och i synnerhet i Storbritannien som är den ledande e-handelsmarknaden i Europa.

– Brittiska konsumenter har ett intresse för design och vi har inte heller några direkta konkurrenter eftersom vi erbjuder flera olika kategorier och som säljs till ett bra pris. Vi har helt klart mindre problem med konkurrenter som försöker klona oss än vad vi har med större fysiska återförsäljare.

Inte längre en flash sale-sida

Den största förändringen ska dock vara att sajten inte längre är en flash sale-sida enligt Molland. Man har i stället försökt sikta in sig på att bli "världens designbutik", främst genom sin strategi att samarbeta med kända designers inom heminredning.

Men efter uppköpet av det tyska företaget Massive Concept har man även börjat tillverka kundanpassade möbler på egen hand för den europeiska marknaden. I Hamburg har Fab dessutom ett utställningsrum, FAB "Designed by you, där genomsnittspriserna ligger på 1000 Euro.

Enligt Maria Molland kan detta vara en fingervisning på hur Fab kan vara på väg att närma sig den verkliga världen i framtiden. Hon pekar också på något som företagets grundare, Jason Goldberg, vurmat för tidigare, att skapa en fantastisk shoppingupplevelse.

– Det viktigaste som vi har sett växa fram är "emotional commerce ", att fånga kundens uppmärksamhet och sedan få dem att komma tillbaka för mer. Vi tror att om du fångar en kund från början till slut, då kommer de tillbaka och köper saker till ett högre pris, som möbler.

Källa: TechCrunch

Annons
Annons

Prenumerera

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Tack!