Europas e-handel väntas spränga 600 miljarder euro

Har ökat med 50 procent på fem år.

Den europeiska e-handeln som vänder sig till privatpersoner väntas öka i omsättning med 13 procent, till 602 miljarder euro, i år. Det kan jämföras med 2017 då samma handelskategori ökade med 11 procent till 534 miljarder euro.

Kraftig ökning av B2C-handel online

Och utvecklingen under de senaste åren har gått snabbt. Så sent som 2013 uppgick inte den europeiska e-handeln till mer än 307 miljarder euro, alltså cirka hälften av vad den förväntas göra i år. När det gäller hur mycket Europas invånare handlar på nätet, så har det alltså skett en omsättningsökning med 50 procent på bara fem år.

Annons

Det visar en rapport från Ecommerce Europe och EuroEcommerce, som varje år undersöker hur det går för europeisk e-handel inom B2C-segmentet. Rapporten fokuserar på e-handelns viktigaste trender, fakta och siffror och innehåller fakta om var och en av de europeiska e-handelsmarknaderna.

- Som europeisk e-handelsförening är vi glada över att se dessa siffror, för att stärka och främja onlineförsäljning i Europa är vårt uppdrag. Vi strävar efter att skapa lika villkor för online-handel i alla EU-länder och dessa data ger stor inblick i europeiska e-handelsmarknader och ger värdefull information till företag som vill börja sälja gränsöverskridande i Europa, säger Ecommerce Europes generalsekreterare Marlene Ten Ham i ett pressmeddelande.

Västeuropa står för 68 procent

Rapporten visar, inte oväntat, att e-handeln är starkast i Västeuropa, som står för 68 procent av den totala onlineomsättningen. Detta beror inte bara på att västeuropeer i större utsträckning använder internet och har kännedom om näthandel, utan också om bättre infrastruktur, vilket underlättar logistiken.

I vissa fall tycks det dock vara så att de länder där e-handeln är mindre utbredd, också står för den snabbaste tillväxten. Så är det exempelvis i Rumänien, där den årliga e-handeln ökade med 37 procent under förra året. 

Britterna e-handlar mest

Rapporten visar även att den största e-handelsnationen på kontinenten alltjämt är Storbritannien, där det e-handlades för 178 miljarder euro förra året. Britterna följs av fransmännen, som handlade för 93,2 miljarder euro och tätt därefter kommer tyskarna med 93 miljarder euro jämnt.

Samtidigt klargör rapporten att e-handeln sannolikt skulle kunna öka ännu mer, om några av konsumenternas viktigaste klagomål med köpsättet beaktades och förbättrades. Bland annat så ska 17 procent av de som handlat online haft synpunkter på leveranshastigheten, medan 13 procent råkat ut för tekniska problem.

Sverige i topp på logistikprestanda

Så kallad logistikprestanda uppges spela en avgörande roll för framgången med e-handelspenetration. Där har Tyskland, Luxemburg, Nederländerna och Sverige utmärkt sig positivt och toppar listan av europeiska länder i det ligistikindex som tas fram av Världsbanken.

- Dessa siffror visar hur den snabbt växande näthandeln både driver och svarar på förändringar i konsumenternas köpbeteende. På de marknader där denna trend fortfarande är långsam, kan många framsteg göras. Mer behöver då investeras i den kommunikativa och logistiska infrastrukturen, inom vilken e-handel måste fungera effektivt om den ska trivas. Samtidigt kommer vi att fortsätta att trycka på ett regelverk som skapar de rätta förutsättningarna för tillväxt i alla försäljningskanaler och hjälper EU att konkurrera globalt inom innovation inom detaljhandeln, säger Christian Verschueren, generaldirektör för EuroCommerce.

Annons

Annons