Annons

Europas e-handel väntas spränga 600 miljarder euro Många sköna euro till Europas e-handlare i år

Europas e-handel väntas spränga 600 miljarder euro

2018-07-03 08:07

Har ökat med 50 procent på fem år.

Den europeiska e-handeln som vänder sig till privatpersoner väntas öka i omsättning med 13 procent, till 602 miljarder euro, i år. Det kan jämföras med 2017 då samma handelskategori ökade med 11 procent till 534 miljarder euro.

Kraftig ökning av B2C-handel online

Och utvecklingen under de senaste åren har gått snabbt. Så sent som 2013 uppgick inte den europeiska e-handeln till mer än 307 miljarder euro, alltså cirka hälften av vad den förväntas göra i år. När det gäller hur mycket Europas invånare handlar på nätet, så har det alltså skett en omsättningsökning med 50 procent på bara fem år.

Det visar en rapport från Ecommerce Europe och EuroEcommerce, som varje år undersöker hur det går för europeisk e-handel inom B2C-segmentet. Rapporten fokuserar på e-handelns viktigaste trender, fakta och siffror och innehåller fakta om var och en av de europeiska e-handelsmarknaderna.

- Som europeisk e-handelsförening är vi glada över att se dessa siffror, för att stärka och främja onlineförsäljning i Europa är vårt uppdrag. Vi strävar efter att skapa lika villkor för online-handel i alla EU-länder och dessa data ger stor inblick i europeiska e-handelsmarknader och ger värdefull information till företag som vill börja sälja gränsöverskridande i Europa, säger Ecommerce Europes generalsekreterare Marlene Ten Ham i ett pressmeddelande.

Västeuropa står för 68 procent

Rapporten visar, inte oväntat, att e-handeln är starkast i Västeuropa, som står för 68 procent av den totala onlineomsättningen. Detta beror inte bara på att västeuropeer i större utsträckning använder internet och har kännedom om näthandel, utan också om bättre infrastruktur, vilket underlättar logistiken.

I vissa fall tycks det dock vara så att de länder där e-handeln är mindre utbredd, också står för den snabbaste tillväxten. Så är det exempelvis i Rumänien, där den årliga e-handeln ökade med 37 procent under förra året. 

Annons
Annons

Britterna e-handlar mest

Rapporten visar även att den största e-handelsnationen på kontinenten alltjämt är Storbritannien, där det e-handlades för 178 miljarder euro förra året. Britterna följs av fransmännen, som handlade för 93,2 miljarder euro och tätt därefter kommer tyskarna med 93 miljarder euro jämnt.

Samtidigt klargör rapporten att e-handeln sannolikt skulle kunna öka ännu mer, om några av konsumenternas viktigaste klagomål med köpsättet beaktades och förbättrades. Bland annat så ska 17 procent av de som handlat online haft synpunkter på leveranshastigheten, medan 13 procent råkat ut för tekniska problem.

Sverige i topp på logistikprestanda

Så kallad logistikprestanda uppges spela en avgörande roll för framgången med e-handelspenetration. Där har Tyskland, Luxemburg, Nederländerna och Sverige utmärkt sig positivt och toppar listan av europeiska länder i det ligistikindex som tas fram av Världsbanken.

- Dessa siffror visar hur den snabbt växande näthandeln både driver och svarar på förändringar i konsumenternas köpbeteende. På de marknader där denna trend fortfarande är långsam, kan många framsteg göras. Mer behöver då investeras i den kommunikativa och logistiska infrastrukturen, inom vilken e-handel måste fungera effektivt om den ska trivas. Samtidigt kommer vi att fortsätta att trycka på ett regelverk som skapar de rätta förutsättningarna för tillväxt i alla försäljningskanaler och hjälper EU att konkurrera globalt inom innovation inom detaljhandeln, säger Christian Verschueren, generaldirektör för EuroCommerce.

Michell Grönlund

Reporter

Tidigare jobbat på både lokala och rikstäckande nyhetsmedier inom tidning, radio och TV. Utbildad journalist och researcher.

 michell@ehandel.se

Annons
De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

De små svenska e-handlarnas exportsuccé: 45% utanför EU

Slår länder som Tyskland och Frankrike.

Annons
Annons
Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Joy flyttar in e-handeln i sina fysiska butiker

Suddar ut gränsen mellan fysisk- och onlinebutik.

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Lokalt företag satsar på ny e-handel och går ut internationellt

Firar 20 år i branschen.

Ocados <nobr>e-handelsrobotar</nobr> köps in av ännu en livsmedelsjätte

Ocados e-handelsrobotar köps in av ännu en livsmedelsjätte

Femte internationella storaffären på ett och ett halvt år.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Panos Emporio säljs - här är bolaget som tar över

Gör ett av sina största förvärv någonsin.

RNB ökar <nobr>e-handeln</nobr> men vänder till förlust

RNB ökar e-handeln men vänder till förlust

E-handeln stod för 10 procent.

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

Ännu ett svenskt märke flyttar till kinesiska e-handelsjätten

"Potentialen är enorm, men vi är ödmjuka inför konkurrensen".

Annons
Annons
Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Succé för nätauktion - alla 46 hästar gick åt

Budkrig sista timmen.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Sweef söker:

Online Merchandiser

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta