Europas topp tio står för hälften av M-handeln

Europeiska återförsäljare säljer inte i närheten så mycket som sina amerikanska motsvarigheter när det kommer till mobila enheter. Däremot är tillväxten större och ökar i rask takt. Det enligt uppgifter som publicerats i Internet Retailer’s 2014 Mobile 500.

Enligt Internet Retailers rapport, 2014 Mobile 500, förväntas amerikanska återförsäljare öka sin mobila försäljning med 64 procent under 2013 till 34,2 miljarder dollar. Deras europeiska kollegor väntas däremot inte nå samma höjder.

Bland de europeiska återförsäljare som hamnar på listan, 107 stycken, väntas den mobila försäljningen inte klättra över 4,4 miljarder dollar. Men trots den något blygsammare summan är tillväxtakten högre i Europa jämfört med i USA. Jämfört med 2012 väntas försäljningen öka med hela 103 procent, från 2,19 miljarder dollar.

Annons

Och de tio europeiska återförsäljarna som hamnar högst upp i listan väntas stå för en rejäl bit av den kakan. Tillsammans förväntas de stå för hälften av all försäljning via mobila enheter i Europa med 2,2 miljarder dollar.

Bland de europeiska aktörerna som hamnar högst upp på listan återfinns bland annat modehandlaren Vente-Privee.com och Shop Direct Group, på plats 6 och 7. Dagligvarubutiken på nätet Ocado Ltd hamnar på plats 8, och tyska Otto Group seglar in på plats 13.

Står för 20 procent av omsättningen

Brittiska Shop Direct som funnits i nästan 90 år säljer kläder, accessoarer och heminredning via flera olika sajter listas som nummer två i Europa. Under de senaste åren har de gjort mobil handel till en central del av sin e-handelsstrategi.

– Den mobila handeln har varit en stor del i att återuppfinna oss själva som en återförsäljare som vill engagera kunderna när som helst, och var som helst. Mobilen gör oss relevanta för nya grupper av konsumenter, säger Jonathan Wall, e-handelsansvarig för Shop Direct.

För tre år sedan hade man bara en vanlig e-handelssajt och ingen strategi för att locka konsumenter som shoppade på nätet med hjälp av sina mobila enheter. 2010 valde man att lägga om fokus och tog fram trendigare e-handelssajter, både för datorer, smartphones och surfplattor, för att nå ett bredare spektrum av kunder.

Idag genererar Shop Direct nästan 400 miljoner dollar i årlig mobil försäljning. Det är drygt 20 procent av deras totala omsättning på nätet. Under de senaste tre åren har trafiken från mobila enheter vuxit från nästan ingenting till cirka 3 miljoner besök per månad, och står nu för cirka 40 procent av all trafik.

– Mobilen är kärnan i vår e-handelsstrategi och ett viktigt område där vi ser en stor potential för tillväxt, säger Jonathan Wall.

Källa: Internet Retailer

Annons

Annons