Eurovision Song Contest gav trafik hos e-handlarna

Flaggor, fjärderboor och öl-hjälmar behövdes i hemmen när melodiernas vinnare skulle koras.

Med två delfinaler och det stora avgörandet på lördagskvällen gick mer eller mindre hela förra veckan i schlagerns tecken. Men det var inte bara artisterna som laddade upp ordentligt, utan en hel del av de miljoner svenskar som såg programmen passade också på att ställa till med festligheter.

I alla fall om man ska dra några slutsatser från de e-handlare som vittnar om extra mycket försäljning av vissa produkter i samband med musikens grand prix.

Annons

Roliga Prylar såg under hela Eurovision Song Contest-veckan en ökad försäljning av bland annat ballonger, öl-hjälmar, godispåsar och XL-vinglas.

- Vi utgår från att detta var just en Eurovision–effekt, bekräftar Claes Kjelldorff, som är ansvarig för Roliga Prylar på Adlibrisgruppen.

30 procent upp mot maj 2016

Claes Kjelldorff berättar att försäljningen hos Roliga Prylar har gått upp 30 procent jämfört med maj förra året.

- Vi har drivit mycket försäljning på Harry Potter-dagen den 2 maj och “May the fourth be with you”, det vill säga Star Wars-dagen den 4 maj, säger han.

Även hos Partykungen har Eurovision Song Contest inneburit en del extra party-shopping under veckan som gått.

- Ja, vi har sålt och säljer en hel del fjäderboor och flaggor senaste tiden. Men "tyvärr" dränks det i studentbeställningar, som är något som firas betydligt mer av våra kunder än Eurovision, säger Joel Svensson, VD för Partykungen.

Annons