Annons

Evofilm nära 3 miljoner - börjar sälja internationellt Peter Höjman levererar en beställning till en kund i Hong Kong hösten 2018

Evofilm nära 3 miljoner - börjar sälja internationellt

2018-11-02 07:00

"Fortfarande lite kluvet".

Trots att e-handelsprofilen Peter Höjman gjorde sitt bästa för att stå emot, fick hans e-handel Evofilm en riktig kanonstart. Efterfrågan på självhäftande solfilm visade sig vara betydligt större än vad han hade förväntat sig, och redan efter ett halvår hade årsmålet på en miljon kronor i omsättning uppnåtts.

LÄS ÄVEN: Nådde en miljon på ett halvår - tvingas nu till fortsatt tillväxt

Helåret 2017 slutade istället på 1,7 miljoner kronor i omsättning för Evofilm, och sedan dess har tillväxten fortsatt att ligga på en hög nivå. Nu väljer företaget att expandera med landsspecifika sajter för Danmark och Norge samt en internationell sajt, som alla ska lanseras under 2019.

- Vi har fått förfrågningar från olika länder över hela jordklotet, som till exempel Hong Kong, Libanon och Frankrike. Men hittills har vi inte haft någon struktur i shoppen för att ta emot de beställningarna, vilket har varit lite frustrerande, säger Peter Höjman till Ehandel.se.

Ny personal och större lokal

Det problemet kommer dock att lösas med den internationella sajten, och ett nytt fraktavtal med DHL. Peter Höjman planerar dessutom att anställa en eller två medarbetare, att flytta in i en större lokal och att på sikt eventuellt outsourca avdelningar som marknadsföring och kundtjänst.

Med den internationella butiken kan Evofilm locka kunder i delar av världen som är betydligt soligare än Skandinavien, vilket förhoppningsvis ska göra efterfrågan till nätbutiken lite mer jämnt utspridd över året.

Annons
Annons
- Mellan år 2020 och år 2025 ska det sen kunna rullas ut ett par landspecifika europeiska butiker varje år. Målet är att år 2025 ska våra produkter levereras till alla större länder i Europa, berättar Peter Höjman.

Räknar med att omsätta 5 miljoner 2019

I år räknar Peter Höjman med att omsätta nära 3 miljoner kronor, och under 2019 beräknas den siffran ha ökat till 5 miljoner.

- Vi har en fin tillväxt även i år och det lär fortsätta i samma stil även nästa år. Så det ser bra ut.

Hur känns det med tanke på att du från början inte ville ha ett för stort bolag?

- Ja, det är fortfarande lite kluvet. Min ambition från början var att hålla det här i en liten skala och kunna livnära mig på det. Men saker utvecklas och ibland går det inte att stoppa, säger Peter Höjamn, och fortsätter:
- Jag har hittat något som fungerar och då får man också hitta ett sätt att hantera det utan att växa för snabbt.

Inte riktigt "nu jävlar kör vi"

Peter Höjman understryker att han fortfarande har en återhållsam inställning till att hans bolag ska bli alltför stort. Han har respekt för arbetsbelastningen som helst inte ska bli för hög.

- Det är inte riktigt "nu jävlar kör vi" över det här. Men självklart ska det bli roligt, avslutar han med ett skratt.

Johanna Allhorn

Chefredaktör

Annons
Svensk Handel:

Svensk Handel: "Vi vill se mer EU-samarbete - inte mindre"

Uppmanar alla handlare att fundera på vilket Europa de vill se innan de går och röstar på söndag.

Annons
Annons
Klarna öppnar fysisk butik:

Klarna öppnar fysisk butik: "En fest för ögonen"

Tar sikte på den fysiska handeln.

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Emeet: En idéinjektion och sorlande e-handelsfest

Hundratals e-handlare utbytte idéer och erfarenheter.

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

E-handelsjätten stoppar Huawei-produkter efter svartlistningen

Rapporterar flera japanska medier.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

PostNord storsatsar i Oslo för att möta e-handelstillväxten

Kommer hantera 250 000 paket om dagen.

"Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser"

En barriär för svensk e-handelsexport.

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Flattered nådde 17 miljoner - storsatsar på global sajt

Växte med 49 procent.

Annons
Annons
20 procent på

20 procent på "allt" gällde inte allt - nu fälls e-handlaren

68 varumärken ingick inte.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Btwentyfour söker:

Project Manager at Btwentyfour

Glitter International söker:

E-Commerce Coordinator

XXL Sport och Vildmark söker:

E-commerce Manager

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta