Expert använder uppsagd personal i marknadsföring

En av förra årets större händelser var när Expert Sverige AB gick i konkurs. I Norge är kedjan dock fortfarande verksam och nu används konkursen i deras marknadsföring. De 1432 "goda medarbetarna" som blivit av med jobbet hjälpte tydligen till att sänka priserna.

Expert i Norge har lanserat en ny marknadsföringskampanj där de fullt ut utnyttjar förra årets konkurs. De trycker på hur de omförhandlat avtal, gjort sig av med 1432 medarbetare, gått från många lager till ett stort och stängt 358 butiker. Allt för att sänka priserna.

All PR är bra PR sägs det och kanske är det därför Expert, eller Nya Expert som de kallar sig, har valt detta fokus på tidigare medarbetare som förlorat sina jobb. Kampanjen har dock rört upp känslorna i hemlandet och fackordföranden för Expertbutikerna är inte road:

Annons

– Det här är en osmaklig kampanj. Det passar väldigt dåligt att använda antalet uppsagda på det här sättet. Det måste göra väldigt ont på de personer som har tvingats sluta, säger Jan Inge Kaspersen, fackordförande för Expertbutikerna i Trøndelag till tidningen Dagbladet.

Nytt Expert på offensiven

Många konsumenter sägs även vara upprörda och det ska uppmanas till köpbojkott i sociala medier. Anders Nilsen som är vd för Expert är dock nöjd med kampanjen:

– Vi anser att det är en fantastiskt stark kampanj, med extremt bra priser. Vi är ett nytt Expert, som är på offensiven. Vi har varit ärliga med vad vi har gjort för att vi ska få trovärdighet och förståelse, säger han till Dagbladet.

Kampanjen används i tryckt material, på deras nya hemsida och i reklamvideor som den ni kan se nedan.

Källa: elektronikbranschen

Annons
Annons