Expertartiklar ska få Amazons kunder att shoppa mer

E-handelsjätten expanderar sin plattform med artiklar, tips och rekommendationer av utvalda produkter skrivna av experter.

Redaktionell e-handel är det nya svarta och vi har sett flera svenska och utländska aktörer komplettera sina butiker med redaktionellt innehåll för att nå ut till potentiella kunder. Något som även Amazon har gjort lite i det tysta sedan i våras.

Nu rapporterar TechCrunch att e-handelsjätten expanderat satsningen genom att utöka antalet kategorier, samt rekrytera en rad välkända namn till den nya avdelningen. Bland annat inredningsexperten Bob Vila, blomsterdekoratören Lila B och inredningssajten Remodelista.

Annons

Testar sig fram för bästa resultat

Den nya plattformen är fortfarande i sin linda men genom att låta olika experter skriva artiklar, recensioner och ge tips på utvalda produkter hoppas Amazon kunna guida sina kunder i den djungel av produkter som finns på marknadsplatsen. Något som förhoppningsvis också ska leda till fler köp.

För tillfället ska det finns ”expertartiklar” i ett flertal olika kategorier. Till exempel kök, hem, böcker, möbler och inredning, djurprodukter, trädgård och mode men än så länge ska det inte finnas några länkar till artiklarna på själva produktsidorna.

Utöver en landningssida, där man kan finna alla artiklar och recensioner, verkar det som att Amazon just nu håller på att testa sig fram för att se var man kan placera innehållet för att på bästa sätt trigga kunderna.

Annons