SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Collector Bank
Experten svarar - ska B2B-företag visa sina priser online?

Experten svarar - ska B2B-företag visa sina priser online?

2018-06-11 06:00

E-handeln har en stor potential inom B2B, men det finns utmaningar som behöver mötas för att utvecklingen verkligen ska ta fart. Det visar rapporten Collector Convert där Collector Bank analyserat den svenska e-handeln.

Frågan om huruvida B2B-företag ska visa eller dölja sina priser online är inte enkel, och många har en tydlig åsikt i frågan. Ska priserna bara visas i inloggat läge eller ska även oregistrerade användare kunna ta del av dem?

- Nystartade företag och renodlade e-handelsbolag ser det ofta som en självklarhet att visa priserna. För etablerade B2B bolag som är inne i en omställningsprocess mot att sälja digitalt och bygga upp sin e-handel är frågan betydligt svårare, säger Josef Bosaeus, Client Executive på Collector Bank.

Många företag har avancerade prisstrukturer, komplexa rabattsystem och en vana av att bedriva försäljning på traditionellt sätt. Enligt Josef Bosaeushar varje företag sina egna förutsättningar och detta måste tas i beaktning.

Transparens kring priser öppnar för nya kunder

I Collector Convert berättar företag som gör sina inköp genom e-handel att det viktigaste vid leverantörsval är snabba leveranser, enkel sökfunktion, tillgänglig kundtjänst och anpassat innehåll. Många företag vill pröva en leverantör innan de bestämmer sig.

- Genom att vara öppen och transparent med priserna, utan att kräva registrering, möjliggör du för potentiella kunder att testa dina produkter och dig som leverantör, säger Josef Bosaeus.

Hämta inspiration från B2C

B2B-handelnär inne i en stor utvecklingsfas vad gäller den digitala handeln och många nya aktörer börjar direkt med e-handel och inspireras av B2C-handeln. Dessutom visar rapporten att många B2C-handlare kommer bli tillgängliga för företagsköp och redan etablerade bolag kommer att prioritera utvecklingen av sitt erbjudande online.

- I den storförändringen som all handel står inför kommer vi att se en större transparens vad gäller prisersättning och företagsmarknaden kommer med största sannolikhet att ta efter beteendena inom B2C, säger Josef Bosaeus. 

Måste företagen visa priserna?

- Om ett företag inte vill eller kan visa priserna redan i dag så bördesätta en strategiskt plan för hur de ska göra i framtiden. Eller åtminstone diskutera frågan på en regelbunden basis. Allt för att inte stå utan en plan när destörsta konkurrenterna helt plötsligt börjar visa sina priser.


Ladda ner e-handelsrapporten Collector Convert här.

Om Collector Banks Checkout: 
Collector Checkout är utvecklad med fokus på kundupplevelsen. Alla de viktiga betalsätten är samlade i en och samma lösning och dina kunder kan välja mellan direktbank- och kortbetalning, faktura eller delbetalning. Du som e-handlare bestämmer själv om du vill ta ut fakturaavgift och kostnaden tillfaller i så fall dig.
Kontakt: 
Collector Bank betallösningar
010 – 161 00 00 
payments@collectorbank.se 

 

Jobb på Ehandel.se

Gents AB söker:

Web Creative Graphic Designer

Rapunzel of Sweden söker:

Webbdesigner/Art Director

Boob Design AB söker:

E-Commerce Manager till Boob Design AB

eValent Group AB söker:

Säljare av e-handelslösningar


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta