SPONSRAD ARTIKEL FRÅN Beyond Retail
Experten tipsar - Så lyckas du med din rekrytering

Experten tipsar - Så lyckas du med din rekrytering

2016-08-25 08:00

Framgångsrik rekrytering börjar med dig

Konkurrensen om talangerna är stenhård inom e-handel. För att kunna rekrytera talanger till sin e-handelssatsning är det därför väldigt viktigt att framstå som en attraktiv arbetsgivare. Det måste finnas något intressant som skapar en dragningskraft och spänning för den som ska hoppa på ett nytt e-handelsjobb.

Försök visualisera för potentiella kandidater hur det är att jobba för ert företag. Hur ser arbetsplatsen ut, vad har ni för kultur och värderingar samt vad gör ni för aktiviteter tillsammans? Lyft fram företagets övergripande mål, vision och varför det just nu är ett spännande läge för en ny kandidat att komma in i bolaget.

Som företag är det viktigt att ställa sig frågan vilken förändring det är som man hoppas uppnå genom att ta in en ny person. Genom att lyfta fram detta i annonsen kan man höja tjänsten över de vardagliga sysslorna i rollbeskrivningen och inspirera potentiella kandidater samtidigt som det blir tydligt internt vad syftet med tjänsten är.

Gör ett bra förarbete men fortsätt agilt

Ett grundligt förarbete är nyckeln till framgång men det är också viktigt att agera agilt under processens gång. Utvärdera förarbetet löpande, mät och analysera den data och de kandidater som man får in och anpassa processen därefter.

Efter att ha etablerat vilken förändring man hoppas uppnå med att ta in en ny person så bryter man ner det i en rollbeskrivning. När rollbeskrivningen är klar är det dags att börja fundera på vilka kompetenser, erfarenheter och personlighetsdrag som skulle ge rätt förutsättningar för en kandidat att lyckas i rollen. Detta blir kravspecifikationen.

Vanliga misstag

Ett vanligt misstag i förarbetet i rekryteringar för e-handel är att man tar med alla saker man idag saknar i företaget i den nya rollbeskrivningen. Resultatet blir att man söker efter en superhjälte som är väldigt svår att rekrytera. När förarbetet är klart ställ därför frågorna: Finns den här personen verkligen därute? Och om den nu gör det är vårt erbjudande tillräckligt starkt för att attrahera den personen?

En annan fallgrop, som vi ofta ser många e-handelsrekryteringar hamna i, är att man söker en senior strateg som samtidigt också ska göra allt operativt arbete. Eller att man letar efter en kreatör som kan producera innehåll av hög kvalitet samtidigt som man ska göra avancerade analyser och ha ett väl utvecklat affärssinne. Dessa ibland kontrasterande drag gör listan med potentiella kandidater kort.

Rekryterar du långsiktigt eller för ett gig?

Vi ser en trend att allt fler specialister inom e-handel väljer att frilansa istället för att ta en fast anställning. I Sverige börjar det att fungera allt mer som i USA, att en frilansare inte bara ses som en resurs utan även kan ta ett kreativt eller strategiskt ansvar. Detta ligger i linje med det växande fenomenet som ibland kallas ”gig-ekonomin”.

Om behovet inte är långsiktigt så kan du dra nytta av all denna frilansande erfarna kompetens för att utvecklas. Det kan ge ett nyttigt utifrån-perspektiv som kan underlätta i att hitta innovativa lösningar, dra i gång projekt som annars inte blir av, coacha och ge kunskap åt den befintliga personalen med mera. Dessa personer, till skillnad från konsultbyråerna, kommer och arbetar på plats, integrerat med resterande personal och avdelningar och arbetar på en daglig basis med hela bolaget fram till dess att uppdraget är slutfört.

Ett effektivt alternativ kan till exempel vara att ta in en senior expert på frilansbasis samtidigt som man anställer en yngre talang som får växa in i rollen.

Var hittar man e-handelstalangerna?

För att maximera chansen att lyckas med sin rekrytering och hitta de bästa talangerna räcker det inte bara med att nå dem som aktivt söker ett nytt jobb. Majoriteten av talangerna på marknaden är passiva kandidater. De har inte tid att besöka jobblistningar eller karriärsidor, de har fullt upp med att göra ett grymt jobb på sin nuvarande arbetsplats. Rekryterande företag behöver därför ha en bra strategi för att söka upp talanger, vårda sina relationer och utveckla sitt nätverk för att lyckas.

Beyond Retail
Hjälper framgångsrika retailbolag att starta, driva och utveckla e-handel.
Kontakt:
Niclas Winroth
E-handelsexpert
Beyond Retail
niclas@beyondretail.se 

Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta