FCUK:s E-handel står stabilt när butikerna faller

Den brittiska modekedjan French Connection, även känt som FCUK, växer på nätet. Under förra året stod nätet för nästan en fjärdedel av modeföretagets detaljistförsäljning. Nästan hälften av köpen kom via mobila enheter.

French Connection grundades 1972 och säljer idag herr, dam och barnkonfektion samt accessoarer och kosmetika. Både via egna butiker och som grossist via externa återförsäljare. Nyligen släppte bolaget sin årsrapport för 2014 och där kan man konstatera att nätet blivit en allt viktigare kanal för modeföretaget.

Under förra året landade koncernens intäkter på 178,5 miljoner pund, ner 5,8 procent jämfört med föregående år, 189,5 miljoner pund. Men man kan i alla fall glädjas åt att försäljningen på nätet pekar uppåt.

Annons

Click and collect

Under 2014 valde French Connection att stänga nio av sina butiker men investerade istället i sin e-handelsplattform, flerkanalstjänster och lagerkapacitet. Något som verkar ha gett resultat då försäljningen på nätet nu står för 23 procent av modekedjans detaljistförsäljning, en ökning från 20 procent 2013.

Att britterna gillar click and collect vet vi sedan tidigare, något som även FCUK märker av, 24 procent av nätköpen hämtades nämligen upp i någon av deras butiker. Man kan också konstatera att nästan hälften av alla onlineförsäljning skedde via mobila enheter.

 

Källa: Internet Retailing
Foto: JustincCC BY-SA 2.0

Annons