Företagen som utnyttjar folks rädsla för drönare

Amazons flygande drönare har etsat sig fast i vår tidsanda. Vissa tycker det är ett löjligt tilltag utan praktisk tillämpning, andra är rädda för en anstormning av flygande drönare.

Amazon fortsätter att hävda att deras drönare är en seriös satsning. De har expanderat programmet utanför USA och anställer folk till projektet. Samtidigt är det förstås fantastiskt bra marknadsföring. Många förknippar nu Amazon med drönarleveranser och ser nätjätten som ett företag i framkanten av utvecklingen.

Flera andra företag har nu hoppat på PR-tåget med drönare och de flesta verkar anspela på folks rädsla för dem. Efter att Amazon berättat om sina planer var det många, framförallt i USA, som meddelade att de skulle skjuta ner alla drönare som de såg flyga förbi. Det är uppenbarligen många som är obekväma med en framtid full av flygande quadrocopters över våra huvuden.

Annons

Hitchcocks drönare

Ett företag som anspelar på denna rädsla är Audi som i sin senaste reklamfilm tagit inspiration av Alfred Hitchcocks kända film Fåglarna:

Audi är dock långt ifrån först att rida på drönarhypen.

#newpage#

CoolStuff testar drönarleverans

Netflix var tidiga med sin tjänst Drone2Home. Groupon följde snabbt upp Amazons drönarplaner med en ännu mer modern leveransmetod:

Sedan har förstås flera e-handlare genomfört sina egna tester med drönare. Vi minns till exempel svenska CoolStuffs tidiga försök med drönarleveranser:

Annons

I denna uppsjö av parodier ska man dock inte glömma att det faktiskt finns mer seriösa satsningar. DHL testar exempelvis att leverera mediciner med hjälp av drönare.

Att dessa flygande pakethållare kommer få någon form av användning i framtiden är nog inte omöjligt. Just nu är det mesta dock olika former av tester och forskningsprojekt.

Annons