Företaget som skyltar med att man är otraditionella

Utan någon större erfarenhet av skylttillverkning, eller dess marknad, grundade två göteborgskillar Skyltmax. Tack vare ett smidigt webbverktyg kan kunder enkelt och smidigt utforma och beställa sina skyltar. Sex år senare finns man i 14 länder och har sammanlagt sålt 800 000 skyltar, nu väntar ytterligare expansion.

2008 upptäckte två 20-åriga göteborgskillar att skyltbranschen var alltför traditionell och dåligt representerad på nätet. Framförallt var det svårt att skräddarsy och ta fram unika skyltar till attraktiva priser. Mycket tack vare dess manuella orderhantering, men det ville man ändra på med Skyltmax.

Utan några större kunskaper om vare sig marknaden eller att göra skyltar, kastade man sig ut i det okända. En av de största utmaningarna har enligt grundarna varit att ha ett så brett skyltsortiment som möjligt, men samtidigt göra det enkelt för kunden att beställa.

Annons

– Lösningen ligger i den egenutvecklade Skyltomaten. Genom det smarta webbverktyget kan kunderna själva utforma sina skyltar och få dem hemskickade inom en vecka. Eftersom kunden står för designen minskar personalkostnaden och därmed blir startkostnaden för varje beställning låg. En stor del av Skyltmax marknad består till följd av detta utav privatpersoner som beställer enstaka skyltar med små orderbelopp, säger John Eskilsson, medgrundaren och vd på Skyltmax.

Två nya länder på gång

Det har nu gått sex år sedan starten och sedan dess har Skyltmax expanderat kraftigt och företaget har sammanlagt sålt 800 000 skyltar till över 180 000 kunder. Redan efter sex månader lanserades en sajt i Tyskland och steget att gå in i nya länder har aldrig känts stort.

Näst på tur står Belgien samt Polen och man väljer att köra på precis som tidigare, utan varken marknadsundersökningar eller särskilt stor kunskap om de lokala förhållandena i ryggen.

– Belgien känns som ett naturligt land att gå in i eftersom vi redan har hemsidan översatt till franska och nederländska. Polen är mer en chansning, men vi ser potential eftersom det är ett land med stor befolkning som ökar sin e-handel i snabb takt. Det kan vara så att vi är lite tidiga där men vågar vi inget, kommer vi ingenstans, säger John Eskilsson.

Samtidigt som den geografiska expansionen pågår finns planer på att utveckla produktsortimentet med bland annat dekaler och banderoller. Där har företaget redan märkt av stor efterfrågan från befintliga kunder. Lansering av dessa produkter beräknas ske i slutet av året.

 

Källa: Press

Annons

Annons