Försäljningen på nätet den högsta på två år

E-handeln på de brittiska öarna verkar nu se ljuset i tunneln efter den tuffa ekonomiska nedgången som drabbat stora delar av världen. En ny rapport visar att handeln på nätet ökar mer än vad den gjort på flera år.

Nya siffror från rapporten, IMRG Capgemini e-Retail Sales Index, visar att detaljhandeln på nätet ökat med 20 procent i Storbritannien under det senaste året. Mätningen är genomförd mellan juni 2012 till juni 2013, och ökningen är den största på två år.

Den kategori som sett det största uppsvinget det senaste året är hem och trädgård som ökade med 35 procent under perioden juni till juni. Även kläder ökade rejält med 29 procent.

Annons

Även årets andra kvartal visar en starkt tillväxt för landets e-handel. Jämfört med samma period 2012 ökade handeln på nätet med 17 procent, betydligt mer än den prognos man gjort på 12 procent. Man såg också att e-handeln ökat med 2,4 procent under perioden maj-juni i år, det är första gången man sett en ökning mellan de två månaderna på fem år.

– Detaljhandeln på nätet har presterat över förväntan hittills i år med en genomsnittlig tillväxt på 16 procent under årets första sex månader. Vi har inte heller sett en så stor ökning juni-juni på två år, något som till stor del beror på den ekonomiska krisen. Den starka tillväxten drevs främst av klädhandeln men den brittiska e-handeln har varit anmärkningsvärt konsekvent under hela 2013, säger Tina Spooner, kommunikationschef på IMRG.

M-handeln ökade med 136 procent

M-handeln i landet fortsätter även den att växa och ökade med hela 136 procent under perioden juni 2012 till juni 2013. Under perioden maj till juni i år ökade m-handeln med 8 procent. Konverteringen via mobila enheter steg från 1,27 procent till 2,03 under det senaste året.

– Den mobila handeln fortsätter att driva på under 2013. Att konverteringen ökar är en mycket positiv signal om att den mobila e-handel är en viktig drivkraft på den brittiska marknaden, säger Oliver Ripley, Mobil produktchef på eCommera.

Han säger också att det är främst två faktorer som driver på den utvecklingen.

– För det första investerar moderna återförsäljare mer i sin mobila handel, oavsett om det är i webbläsaren eller i en app. Man utvecklar användargränssnittet, ökar köpupplevelsen och betalningsmöjligheterna för att göra det till en mer angenäm upplevelse för kunder som använder mobilen. Användarna har också blivit mer bekväma med att använda mobila enheter för att genomföra transaktioner, detta gäller särskilt för den yngre generationen.

 
Källa: imrg

Annons
Annons