Fab skrotar flash sale-mail för en mer personlig touch

Den designfokuserade sajten Fab ändrar sin taktik för mailutskick. I stället för att skicka ut mail med tillfälliga erbjudanden som tidigare, ska man nu göra dem mer personliga och låta användare följa kategorier de är intresserade av.

Tanken med det nya tillvägagångssättet enligt grundaren, Jason Goldberg, är att låta Fab:s 14 miljoner medlemmar skapa en mer ”personlig Fab upplevelse”. Det genom att låta dem välja vilka produktkategorier de vill följa, till exempel möbler eller konst.

Så i stället för att som tidigare få en massa mail om sajtens specialerbjudande kan användare nu begränsa sina val till vad som intresserar dem. Goldberg skriver också på sin blogg att man inom kort kommer att kunna följa specifika designers och deras produkter. Det ska också bli möjligt att följa bredare sökord, som till exempel fotografi.

Annons

Byter och expanderar

Fab har tidigare sagt att de vill ta steget bort från sina ursprungliga affärsmodell, att vara en flash sale-sida. Man vill i stället nu sikta in sig på att bli "världens designbutik" och att man nu låter användare styra sina val ytterligare är ett steg i den riktningen.

Uppdateringen kommer en dryg månad efter att Fab tagit in 150 miljoner dollar i en investeringsrunda ledd av kinesiska nätjätten, Tencent. Som en del i affären kommer de båda nu att lansera sajten i Kina.

Den japanska företagsgruppen Itochu deltog också i rundan, något som antyder en annan framtida expansion. Indien sägs också ligga inom räckhåll sedan landets största mediebolag, Times Internet investerat i företaget i slutet av 2012.

Källa: TheNextWeb

Annons