Annons

Fab slimmar verksamheten och fokuserar på möbler

Fab slimmar verksamheten och fokuserar på möbler

2014-01-10 15:56

Fab hade ett tufft 2013. Den designfokuserade e-handelssajten tvingades säga upp hundratals anställda och tappade flera av sina högsta chefer efter sin misslyckade satsning på flash sales. Nu fortsätter man att avveckla sin europeiska verksamhet, förutom när det gäller sina egendesignade möbler.

Nytt år, nya möjligheter. Det är i alla fall vad Fabs vd, Jason Goldberg hoppas på. Fab började sin bana som flash sale-sida men det visade sig vara en misslyckad satsning och man har på senare tid omformat sin verksamhet till en mer traditionell e-handel.

Men den misslyckade satsningen kostade på. Under 2013 tvingades man säga upp mer än 250 av sina medarbetare, eller 37 procent av sin personal, och var i höstas nere på 440 heltidsanställda. Enligt Goldberg berodde det på att man ville nå lönsamhet utan att behöva leta ytterligare externa finansiärer.

En anledningen många ifrågasatte och som Goldberg nu själv kommenterar på sin blogg.

– Ingen tvekan, vi förlorade perspektivet på Fab. Vi började drömma om miljarder när vi borde ha fokuserat på att göra varje dag bättre än den förra. Genom att kämpa för tillväxt och samtidigt ifrågasätta effektiviteten, gjorde jag allt för att förvirra mina medarbetare istället för att leda dem. Alla, inklusive jag själv, var för upptagna med att fokusera på tillväxt för att ta den tid som krävdes för att reda ut de problem som låg framför oss.

Tappade fokus

Det här ledde också till att man längs vägen förlorade kontakten med det som en gång var deras primära fokus. Att sätta en mer kreativ touch på e-handeln och noggrant välja ut vad som skulle säljas på sajten med fokus på unika produkter.

– Jag insåg att vi inte längre kände lukten av design i kaffet. Jag bad mina medarbetare räkna ut hur mycket av det som såldes på sajten, var något som vi inte var stolta över. Det totala värdet landade på över 1 miljon dollar i lagervärde, säger Goldberg.

Den insikten ska också ha legat bakom att företaget valde att konsolidera verksamheten snarare än att satsa på en snabb tillväxt. Och nu meddelar Fab att man helt kommer att avveckla sin europeiska verksamhet, förutom när det gäller försäljningen av måttbeställda möbler.

Bara möbler

På Fabs europeiska sajt kan man nu läsa om övergången och att det inte längre är möjligt att handla något annat än möbler. Man skriver också att man just nu tagit en paus från att sälja produkter som tillverkats av andra designers. Men frågan är om det bara är en paus, eller permanent.

– Vår verksamhet inom EU kommer nu enbart att fokusera på att sälja våra populära specialdesignade möbler. Det innebär att våra kunder i EU kommer att ha tillgång till prisvärda, högkvalitativa och skräddarsydda möbler vid sina fingertoppar.

Fab säger dock att man hoppas kunna erbjuda leverans till andra länder än USA, Kanada och Australien i framtiden. Något som gör att européer kan kan fortsätta att handla från Fabs amerikanska sajt.

 

Källor: Mashable, Tech.eu

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Zalando stänger ner sitt dotterbolag

Ett strategiskt beslut.

Annons
Annons
400 miljarder transaktioner analyserade

Undersökning: 400 miljarder transaktioner analyserade

Det blir fel i ekonomin om vi inte räknar med e-handeln.

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Ehandel.se på rundvandring hos Zalando

Superkontor, magisk studio, yogasal och förskola.

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Shoppingappen Wish på väg att ta in nära 2,8 miljarder

Värdering på 100 miljarder kronor.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Krönika: E-handlare - vänta med att sälja företaget!

Företagsmäklaren David Vesterlund varnar för riskerna med att övervärdera sitt bolag, något som många enligt honom gör.

B2B-företagen tar nu <nobr>e-handeln</nobr> seriöst

Ny rapport: B2B-företagen tar nu e-handeln seriöst

"Nordens största B2B-studie".

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Lämnade Daniel Wellington - tar nytt modemärke internationellt

Barndomsvännernas nya e-handel sålde för 700 000 kronor första halvåret.

Annons
Annons
Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Sökbyrån som har gått från noll till nio miljoner på två år

Siktar på 20 miljoner i år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager

Tailwide AB / Naturligt Snygg söker:

Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta