Fab.com står inför ännu en förvandling med ny ägare

Fab.com, som på senare tid satsat allt mer på egendesignade möbler, har fått ett nytt hem. E-handlaren har fått en ny ägare i PCH International, ett företag som hjälper nystartade företag med design och tillverkning hårdvara. Köpesumman är dock hemlig.

Fab.com har gått i genom ett antal transformeringar sedan lanseringen 2010. Från att ha varit ett socialt nätverk för homosexuella män blev sajten sedermera en flash sale-sajt med fokus på design med 100-tals miljoner dollar i riskkapital i ryggen.

Den satsningen höll dock inte heller och efter ett par rejäla bakslag, med bland annat nedläggningen av den europeiska verksamheten och stora uppsägningar, började man skala ner verksamheten och satsa på egendesignade möbler.

Annons

Nu startar Fab ett nytt kapitel då PCH International köper upp företaget för en hemlig summa pengar. PCH hjälper nystartade företag med design och tillverkning av hårdvara och köpet ger PCH en kanal att sälja de produkter som man hjälper till att tillverka, samt anpassade versioner som inte går att hitta någon annanstans.

Fab.com har ryktats vara till salu sedan i somras och analytiker trodde då att prislappen kunde ligga runt 100 till 150 miljoner dollar. En rejäl minskning sedan juni 2013 då Fab värderats till drygt 1 miljard dollar efter en investeringsrunda som inbringade 150 miljoner dollar. Vad Fab gick för nu är osäkert men enligt vissa källor kan summan ha legat runt betydligt lägre 15 miljoner dollar.

Goldberg flyttade Hem

Fabs grundare, Jason Goldberg som nu ska fokusera fullt ut på Hem.com, kommer inte att fortsätta tillsammans med de nya ägarna. Goldberg har redan tagit med sig ett hundratal anställda från Fab, tillsammans med tiotals miljoner dollar från tidigare investerare, men utöver det kommer uppköpet inte att innebära några större förändringar resterande personal.

– Det är personligen mycket tillfredsställande att se Fab hamna i händerna på PCH. Företaget är känt för sin verksamhet som är i världsklass och för sitt fokus på varumärke, design och kundupplevelse, säger Goldberg.

Samtidigt börjar nu omställningen från möbler till hårdvara. Och istället för att satsa på stora lager med produkter ska man försöka väcka folks intresse för dem redan innan de är tillverkade, lite som Kickstarter.

För att lyckas måste man dock hitta en lösning som tillfredställer både de tech-företag man normalt jobbar med, och de miljontals Fab-kunder som är vana vid lite udda designobjekt som tidigare sålts på sajten.

Källor: ReCodeWired

Annons
Annons