Annons

Facebook öppnar upp för att mäta ROI på annonser

Facebook öppnar upp för att mäta ROI på annonser

2013-01-23 12:08

Vi berättade i slutet av november hur Facebook skulle ta sig i kragen och visa att deras annonser fungerar. Sociala nätverk har varit ganska dåliga på att visa avkastning på investerat kapital (och tid) under 2012. Nu ska Facebook visa att deras annonser fungerar med en ny mätmetod som skall avslöja deras ROI.

Facebook lanserar nu globalt ett nytt mätverktyg där oCPM står i fokus. Det handlar inte om en vanlig CPM, kostnad per tusen visningar, utan om en optimerad variant. Vid första anblick låter optimerad CPM som ett sätt för Facebook att dölja att deras nätverk är dåligt på att konvertera. Detta kan givetvis vara fallet, men så enkelt verkar det inte vara.

Följer användare mellan enheter

Optimerad CPM (oCPM) kommer innebära att Facebook optimerar dina annonsköp för maximal effekt. Och om någon kan få snurr på konverteringen via Facebook är det förmodligen dem själva. oCPM skall leverera annonser till användare som kan tänkas konvertera bäst på din e-handelssida.

Facebook säger även att deras nya verktyg för konverteringsmätning skall kunna följa användare från mobila enheter till stationära, oavsett var de slutligen genomför ett köp. Något som sägs vara kraftfullt vid plattformsoberoende kampanjer.

Pixeln som kan hjälpa Facebook

Verktyget i sig ska leda till bättre riktade kampanjer och lägre kostnader för annonsörer. E-handeln Fab.com som varit en av beta-testarna av tjänsten rapporterar drastiskt minskade kostnader för att nå nya kunder, 40 procent lägre.

För er som ännu inte gett upp Facebook är det nog inte en dum idé att titta på det nya verktyget. Facebook erbjuder nu en liten pixel att placera i din webbshop för att kunna analysera trafiken och konverteringen. Den lilla pixeln kommer förmodligen även hjälpa Facebook att rikta annonserna rätt och försöka få igång en vettig konvertering ifrån det sociala nätverket.

 

Källa: Facebook
Via: TechCrunch

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

lukasbrisman
2013-01-23 13:10

Mycket intressant. Skapat en "pixel" nu och skall köra ett test!

Runns.se
2013-01-25 12:15

Har inte annonserat på fb på länge men får göra ett test till...

Annons
Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Är måndagen fortfarande den bästa e-handelsdagen?

Ändrade shoppingvanor.

Annons
Annons
Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

Zalando satsar på kvällsleveranser samma dag

"Kommer att bli den nya standarden".

EU-kommissionen bekräftar:

EU-kommissionen bekräftar: "Amazon ska granskas"

Frias samtidigt i Tyskland.

År 1: Från 0 till 4000 kunder

År 1: Från 0 till 4000 kunder

I mer än 60 länder världen över.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner:

Digital inredningstjänst tar in 3 miljoner: "Superstolta"

"Redo att ta bolaget till nästa nivå".

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Bokus snuddar vid 600 miljoner

Ökning med två procent.

Odd Mollys nya strategi ger resultat:

Odd Mollys nya strategi ger resultat: "Ser tydliga bevis"

Tog in 25 miljoner kronor, planerar att spara 75 miljoner.

Annons
Annons
Twilfit tar ny <nobr>e-handelschef</nobr> från Rapunzel of Sweden

Twilfit tar ny e-handelschef från Rapunzel of Sweden

"Kommer tillföra mycket med sin erfarenhet och kompetens".

Annons
Jobb på Ehandel.se

Plantagen Sverige AB söker:

Junior Webbredaktör

MM Sports söker:

Inköpare till MM Sports

iDeal Of Sweden söker:

Web Analyst

Topformula Healthcare AB. söker:

Online Merchandiser


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta