Facebook allt viktigare för E-handeln

Facebook som snart når fler än 600 miljoner människor världen över blir allt viktigare för e-handeln. Nätbutiken Amazon hade i oktober förra året 7,7 procent av sin trafik ifrån just Facebook. Samma siffra året innan låg endast på 1,8 procent. Det är alltså inte främst små nischade sajter som drar trafik ifrån Facebook utan även jättar som Apple och Amazon börjar nu se att sociala nätverk faktiskt gör skillnad.

Det är Cathy Halligan och sidan Clickz som analyserat de stora aktörernas arbete i sociala medier. Hon har bland annat kommit fram till att det som främst driver trafiken är, för det första, erbjudanden. Amazon och Gap är t.ex. två företag som jobbar mycket med erbjudanden i sina Facebook-loggar. Nummer två på listan är konsumentgenererat innehåll som kundrecensioner och "gilla"-knappar.

Annons

Cathy påpekar även det som många upplevt, att betald annonsering inte ger speciellt mycket i dessa medier. Det som dock ger resultat är att jobba med sin kunder och det innehåll som de genererar. Cathy uttrycker det såhär:

"Although generating marketing content is a focus for all commerce companies, fostering consumer-generated content doesn't get the level of resource it deserves relative to its ROI in terms of traffic and conversion (key components in the sales equation), not to mention the undeniable positive impact that it has on customer experience."

E-handelsföretag, och kanske främst de med en marknadsföringsbudget, bör alltså lägga mer krut på att ta hand om det kundgenererade innehåll som de besitter istället för att skapa annonser. Detta gäller i alla fall i sociala medier där det ger avsevärt bättre resultat i form av trafik till din e-handelssida.

Clickz via Market

Annons