Annons

Facebook bakom Fyndiqs mystiska försvinnande

Facebook bakom Fyndiqs mystiska försvinnande

2013-03-13 11:07

Det är folk som tipsat oss om att merförsäljningskanalen Fyndiqs Facebook-sida legat nere, eller helt enkelt varit borta, de senaste dagarna. I går morse var den dock tillbaka igen. Nu berättar Fyndiq vad som gjorde att sidan legat nere i flera dagar.

Från torsdag kväll till tisdag morgon var Fyndiqs Facebook-sida bortplockad ifrån Internet. Vissa har spekulerat i om Fyndiq brutit mot några regler och därmed blivit avstängda. Detta verkar dock inte vara fallet.

Företaget menar på att deras sida låg nere i fem dagar på grund av ett handhavandemisstag från Facebook.

Fyndiq erkänner att de tidigare omedvetet brutit mot regler gällande tävlingar på sidan men efter att Facebook upplyst om detta ska företaget noga följt reglerna.

Fyndiqs sida försvinner

När Fyndiq i förra veckan skulle logga in på Facebook möttes de dock av följande meddelande:


Skärmdump från Facebook

Det som hände sedan beskriver Fyndiq såhär:

"På Fyndiq tog man en skärmdump av meddelandet, som då försvann utan att man hunnit klicka i att man läst och tagit del av meddelandet. Sedan var Fyndiqs Facebooksida borta."

Enligt den kontaktperson Fyndiq hade på Facebook skulle inte sidan försvinna utan meddelandet skall endast ses som en officiell varning. Fyndiq menar samtidigt att de denna gång inte brutit mot några regler och enligt Facebook kan varningen endast vara en upprepning eftersom Fyndiq tidigare brutit mot reglerna.

Oavsett vad som skett så var sidan nu borta och detta utan något nytt regelbrott enligt Fyndiq. Det borde då vara enkelt att få upp sidan igen kan tyckas. Eftersom något verkar ha gått fel.

En mycket slö hantering

Men Facebook skall tydligen ha mycket stelbenta rutiner och Fyndiq beskriver handhavandet såhär:

"Efter den här incident tog det sen fem dagar innan Facebook kunde aktivera sidan igen, trots att det inte fanns någon anledning till att sidan inte fick visas. Facebooks handläggningsrutiner kräver att bara den person som stängt ner sidan kan aktivera den. I Fyndiqs fall satt den personen i Indien. Att ärendet drog ut på tiden förklarades först med att ansvarig person att kontakta på det indiska kontoret gått på semester, sedan med att det kom en helg emellan då ingen jobbade, samt på att tidsskillnaden till det indiska kontoret försvårade kommunikationen. Först på tisdag morgon var rätt person på plats och sidan kom upp igen."

Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq, finner av förståliga skäl inte detta speciellt roligt och har följande kommentar:

- Man undrar lite vad som hänt om personen i fråga valt att aldrig återvända till sitt jobb?

Fler problem uppstår

Historien slutar dock inte här utan när sidan återaktiverats så hade dess Internetadress ändrats, något Facebook inte skall ha kunnat förklara. Detta bryter förstås alla externa länkar från t.ex. bloggar och liknande. Att ändra tillbaka till rätt adress skall ta två dagar har Fyndiq fått till svar av Facebook.

Det finns uppenbarligen brister i Facebooks rutiner och även om detta kan ha varit ett extremt olyckligt fall kan det vara bra att ha i åtanke. För många företag och organisationer är Facebook en viktig kommunikationskanal och att då förlora den i flera dagar kan vara en PR-katastrof samt kostsamt om sidan driver försäljning.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Har varit chefredaktör på Ehandel.se under flera år. Jobbar idag både på redaktionen och med det tekniska i bakgrunden. Författare av världens bästa nyhetsbrev Ehandelsnytt. Utbildad dataingenjör.

Annons
E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

E-handeln Otis Bikes om deras resa till miljonomsättning

Det amerikanska cykelbudet fick ge namn till Martins märke.

Annons
Annons
Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Exklusivt: Skincity växer med 27% - omsätter nu 350 miljoner

Har spikat lanseringsdatum för brittisk sajt.

Gekås nya storsatsning:

Gekås nya storsatsning: "Som e-handel fast bättre"

Deras egen variant av webbshop.

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

Svag start för pizzabottnar på nätet - nu tänker krögaren om

"Vi vågar prova oss fram och driva innovativa lösningar".

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu <nobr>e-handel</nobr>

Lågpriskedjan Primark tänker om - överväger nu e-handel

Kan lansera Click&Collect.

Leveranskritik mot MediaMarkt:

Leveranskritik mot MediaMarkt: "Har fått vissa utmaningar"

Beställningar från början av december har inte kommit fram.

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Apotea slår rekord igen - över 2 miljarder i försäljning

Nätapoteket går inte att stoppa?

Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta