Annons

Facebook bakom Fyndiqs mystiska försvinnande

Facebook bakom Fyndiqs mystiska försvinnande

2013-03-13 11:07

Det är folk som tipsat oss om att merförsäljningskanalen Fyndiqs Facebook-sida legat nere, eller helt enkelt varit borta, de senaste dagarna. I går morse var den dock tillbaka igen. Nu berättar Fyndiq vad som gjorde att sidan legat nere i flera dagar.

Från torsdag kväll till tisdag morgon var Fyndiqs Facebook-sida bortplockad ifrån Internet. Vissa har spekulerat i om Fyndiq brutit mot några regler och därmed blivit avstängda. Detta verkar dock inte vara fallet.

Företaget menar på att deras sida låg nere i fem dagar på grund av ett handhavandemisstag från Facebook.

Fyndiq erkänner att de tidigare omedvetet brutit mot regler gällande tävlingar på sidan men efter att Facebook upplyst om detta ska företaget noga följt reglerna.

Fyndiqs sida försvinner

När Fyndiq i förra veckan skulle logga in på Facebook möttes de dock av följande meddelande:


Skärmdump från Facebook

Det som hände sedan beskriver Fyndiq såhär:

"På Fyndiq tog man en skärmdump av meddelandet, som då försvann utan att man hunnit klicka i att man läst och tagit del av meddelandet. Sedan var Fyndiqs Facebooksida borta."

Enligt den kontaktperson Fyndiq hade på Facebook skulle inte sidan försvinna utan meddelandet skall endast ses som en officiell varning. Fyndiq menar samtidigt att de denna gång inte brutit mot några regler och enligt Facebook kan varningen endast vara en upprepning eftersom Fyndiq tidigare brutit mot reglerna.

Oavsett vad som skett så var sidan nu borta och detta utan något nytt regelbrott enligt Fyndiq. Det borde då vara enkelt att få upp sidan igen kan tyckas. Eftersom något verkar ha gått fel.

En mycket slö hantering

Men Facebook skall tydligen ha mycket stelbenta rutiner och Fyndiq beskriver handhavandet såhär:

"Efter den här incident tog det sen fem dagar innan Facebook kunde aktivera sidan igen, trots att det inte fanns någon anledning till att sidan inte fick visas. Facebooks handläggningsrutiner kräver att bara den person som stängt ner sidan kan aktivera den. I Fyndiqs fall satt den personen i Indien. Att ärendet drog ut på tiden förklarades först med att ansvarig person att kontakta på det indiska kontoret gått på semester, sedan med att det kom en helg emellan då ingen jobbade, samt på att tidsskillnaden till det indiska kontoret försvårade kommunikationen. Först på tisdag morgon var rätt person på plats och sidan kom upp igen."

Fredrik Norberg, marknadschef på Fyndiq, finner av förståliga skäl inte detta speciellt roligt och har följande kommentar:

- Man undrar lite vad som hänt om personen i fråga valt att aldrig återvända till sitt jobb?

Fler problem uppstår

Historien slutar dock inte här utan när sidan återaktiverats så hade dess Internetadress ändrats, något Facebook inte skall ha kunnat förklara. Detta bryter förstås alla externa länkar från t.ex. bloggar och liknande. Att ändra tillbaka till rätt adress skall ta två dagar har Fyndiq fått till svar av Facebook.

Det finns uppenbarligen brister i Facebooks rutiner och även om detta kan ha varit ett extremt olyckligt fall kan det vara bra att ha i åtanke. För många företag och organisationer är Facebook en viktig kommunikationskanal och att då förlora den i flera dagar kan vara en PR-katastrof samt kostsamt om sidan driver försäljning.

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Annons
Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Annons
Annons
Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Sveriges mest <nobr>e-handelsvänliga</nobr> stad

Sveriges mest e-handelsvänliga stad

Klättrade 124 platser.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Svensk e-handel omsatte 268 miljarder kronor

Varor tar andelar av resor.

Jula ökade med 26 procent -

Jula ökade med 26 procent - "Når nya kundgrupper online"

Sen påsk firas i e-handelsvärlden.

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

Cykelbolagets investerare, vänner och familj får hjälpa till

"Hade nog inte räknat med att växa så pass snabbt".

Annons
Annons
Qliros Q1:

Qliros Q1: "CDON Marketplace ökade kraftigt försäljningen"

"Nettoomsättningen minskade 31 procent".

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta