Facebook börjar favorisera snabba sidor

Annonser med snabb slutdestination kommer att gå före i kön.

Vi har den senaste tiden följt Googles försök att snabba upp den mobila webben via den nya standarden AMP. Googles försök att snabba upp webben har dock pågått länge och sidors hastighet ska vara en faktor i rankingen av webbsidor hos sökjätten.

Nu meddelar Facebook att även de vill ha en snabbare webb. Precis som Google fokuserar man speciellt på den "mobila delen" av webben som är extra känslig för slöa laddtider. Användare som surfar på sin mobil har inte samma tålamod som de som sitter vid en dator.

Annons

"Det är dåligt för affärerna"

Facebook säger nu att de kommer att favorisera annonser vars innehåll laddar snabbt. De ska även börja förladda sidor i sin egen webbläsare som är inbyggd i den mobila appen.

- Folk som lämnar sidan är dåligt för affärerna och påverkar slutförandet av köp eller ifyllnaden av ett formulär. Det kan också innebära utmaningar för statistiken då människor ofta överger sidor innan analysverktyg har tid att registrera ett besök på sidan. Detta kan göra det svårare att spåra och optimera annonsresultaten, skriver Facebook.

Enligt Facebook lämnar hela 40 procent av användarna en sajt med en laddtid på 3 sekunder eller längre. Mer om Facebooks nya förladdning av innehåll kan ni läsa om här.

Annons