Annons

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

2015-03-16 09:47


Facebook tar ytterligare ett kliv för att börja sälja grejer på nätet. Den sociala nätverksjätten meddelar nu att man köpt upp TheFind, en sökmotor för shopping. Något som tydligt visar att man är intresserade av nätets två kassakor, sök och e-handel.



Facebook tar ytterligare ett steg mot E-handeln. Nyligen lanserade det sociala nätverket en säljfunktion för grupper och i somras testade man en köpknapp på sidor och annonser tillsammans med utvalda e-handlare i USA. Nu har man även köpt upp TheFind, en sökmotor för e-handel.

Uppköpet offentliggjordes i fredags och majoriteten av TheFinds personal kommer nu att ansluta till Facebook för att förbättra relevansen av det sociala nätverkets reklam. TheFind kommer samtidigt att stängas ned.


– Vi börjar nu vårt nästa kapitel genom att kombinera våra styrkor med Facebook för att göra ännu mer för konsumenterna. Facebooks resurser och plattform ger oss möjlighet att skala vår expertis inom varuförsörjning till över 1 miljard människor som använder plattformen, skriver TheFind i ett pressmeddelande.



Skräddarsydda rekommendationer

The Find grundades 2006 och deras sökmotor hjälper människor att med skräddarsydda rekommendationer med hjälp av en massiv databas av produkter. En användare kan skriva in generiska termer som ”svart tröja” och sedan jämföra priser på svarta tröjor från ett brett spektrum av återförsäljare.



Facebook lanserade en egen sökmotor under 2013, Graph Search, där sökningar skulle baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker. Den ska inte ha fungerat så bra som man hoppats och kanske kan man hitta rätt tillsammans med TheFind.


Annons
Annons
– Vi är glada över att välkomna TheFind till Facebook. Deras duktiga team har byggt en framgångsrik sökmotor som förenar människor och produkter. Tillsammans tror vi att vi kan göra Facebook-annonser ännu mer relevanta och bättre för konsumenterna. Vår verksamhet handlar om att koppla samman människor med ämnen, företag, varumärken och produkter de bryr sig om, och vi ser fram emot att göra det tillsammans med TheFind, säger en talesperson för Facebook.



 

Källor: TechCrunchMashable

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Fullt till sista plats när B2B-eliten intog Stockholm

Starkt startfält till årets stora premiär.

Annons
Annons
PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

PostNord avslöjar detaljerna i den stora skåpsatsningen

Inga tangentbord eller pinkoder.

Intersport:

Intersport: "Ska aldrig behöva säga nej till en affär"

Personalen utbildas i specialanpassade surfplattor.

<nobr>E-handelns</nobr> vårdslösa utnyttjande av transporterna

Krönika: E-handelns vårdslösa utnyttjande av transporterna

Lars Sjölund, från företaget Ossoami, om hur vi måste ta vårt ansvar för miljön. Annars kan konsumenterna bojkotta e-handeln.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

Lush: Både omsättning och resultat sjönk

"Ett tuffare år för oss".

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Dibs e-handelskassa firar 1000 - börjar testa Swish

Swish, swish, swish.

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med <nobr>e-handlare</nobr>

Varubreven får gratis extratjänst - framtagen med e-handlare

PostNords Varubrev ändras igen!

Annons
Annons
Lokal butik öppnar e-handel:

Lokal butik öppnar e-handel: "En överlevnadsstrategi"

Följare på sociala medier krävde en e-handel.

Annons
Jobb på Ehandel.se

AB Skruvat Reservdelar söker:

Nu söker vi en Content Manager till Skruvat

Morjas söker:

E-Commerce Manager till Morjas

Edblad söker:

Social Media & Influencer Manager

Scandiweb AB söker:

Sales Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta