Annons

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

2015-03-16 09:47


Facebook tar ytterligare ett kliv för att börja sälja grejer på nätet. Den sociala nätverksjätten meddelar nu att man köpt upp TheFind, en sökmotor för shopping. Något som tydligt visar att man är intresserade av nätets två kassakor, sök och e-handel.



Facebook tar ytterligare ett steg mot E-handeln. Nyligen lanserade det sociala nätverket en säljfunktion för grupper och i somras testade man en köpknapp på sidor och annonser tillsammans med utvalda e-handlare i USA. Nu har man även köpt upp TheFind, en sökmotor för e-handel.

Uppköpet offentliggjordes i fredags och majoriteten av TheFinds personal kommer nu att ansluta till Facebook för att förbättra relevansen av det sociala nätverkets reklam. TheFind kommer samtidigt att stängas ned.


– Vi börjar nu vårt nästa kapitel genom att kombinera våra styrkor med Facebook för att göra ännu mer för konsumenterna. Facebooks resurser och plattform ger oss möjlighet att skala vår expertis inom varuförsörjning till över 1 miljard människor som använder plattformen, skriver TheFind i ett pressmeddelande.



Skräddarsydda rekommendationer

The Find grundades 2006 och deras sökmotor hjälper människor att med skräddarsydda rekommendationer med hjälp av en massiv databas av produkter. En användare kan skriva in generiska termer som ”svart tröja” och sedan jämföra priser på svarta tröjor från ett brett spektrum av återförsäljare.



Facebook lanserade en egen sökmotor under 2013, Graph Search, där sökningar skulle baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker. Den ska inte ha fungerat så bra som man hoppats och kanske kan man hitta rätt tillsammans med TheFind.


Annons
Annons
– Vi är glada över att välkomna TheFind till Facebook. Deras duktiga team har byggt en framgångsrik sökmotor som förenar människor och produkter. Tillsammans tror vi att vi kan göra Facebook-annonser ännu mer relevanta och bättre för konsumenterna. Vår verksamhet handlar om att koppla samman människor med ämnen, företag, varumärken och produkter de bryr sig om, och vi ser fram emot att göra det tillsammans med TheFind, säger en talesperson för Facebook.



 

Källor: TechCrunchMashable

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
KO stämmer influencern Kenza Zouiten

KO stämmer influencern Kenza Zouiten

"Håller inte med KO eftersom inläggen gjordes av helt fri vilja".

Annons
Annons
Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Snoop Dogg investerar i svenska betaljätten Klarna

Byter namn till Smoooth Dogg.

Systembolaget hotar <nobr>e-handlare</nobr> med stämning

Systembolaget hotar e-handlare med stämning

"Skapar intryck av att försäljningen är laglig".

Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Nätbutik öppnar växlingskontor - räddar kundernas sparmärken

Tydligen en big deal.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

Teknikmagasinet slog rekord på nätet - ökade med 27%

"Går ur december med en mycket stark balansräkning".

E-handlare talar ut om det nya <nobr>E-handelsavtalet</nobr>

E-handlare talar ut om det nya E-handelsavtalet

Började gälla den 1 januari 2019.

Nu börjar utförsäljningen av Toys R Us i Sverige

Nu börjar utförsäljningen av Toys R Us i Sverige

"Det är först till kvarn som gäller".

Annons
Annons
<nobr>E-handlarna</nobr> som rankar bäst

Topplista: E-handlarna som rankar bäst

Hur har trafiken ändrats?

De flesta svenska <nobr>e-handlare</nobr> är inte rädda för Amazon

De flesta svenska e-handlare är inte rädda för Amazon

"Amazon innebär också en möjlighet".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Hermine Hold söker:

Performance Marketing Specialist

Campadre söker:

Teamledare till största shoppingklubben på nätet i Norden, Campadre.

Jula Sverige AB söker:

e-handelsspecialist

BabyBjörn AB söker:

E-commerce Store Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta