Annons

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

2015-03-16 09:47


Facebook tar ytterligare ett kliv för att börja sälja grejer på nätet. Den sociala nätverksjätten meddelar nu att man köpt upp TheFind, en sökmotor för shopping. Något som tydligt visar att man är intresserade av nätets två kassakor, sök och e-handel.



Facebook tar ytterligare ett steg mot E-handeln. Nyligen lanserade det sociala nätverket en säljfunktion för grupper och i somras testade man en köpknapp på sidor och annonser tillsammans med utvalda e-handlare i USA. Nu har man även köpt upp TheFind, en sökmotor för e-handel.

Uppköpet offentliggjordes i fredags och majoriteten av TheFinds personal kommer nu att ansluta till Facebook för att förbättra relevansen av det sociala nätverkets reklam. TheFind kommer samtidigt att stängas ned.


– Vi börjar nu vårt nästa kapitel genom att kombinera våra styrkor med Facebook för att göra ännu mer för konsumenterna. Facebooks resurser och plattform ger oss möjlighet att skala vår expertis inom varuförsörjning till över 1 miljard människor som använder plattformen, skriver TheFind i ett pressmeddelande.



Skräddarsydda rekommendationer

The Find grundades 2006 och deras sökmotor hjälper människor att med skräddarsydda rekommendationer med hjälp av en massiv databas av produkter. En användare kan skriva in generiska termer som ”svart tröja” och sedan jämföra priser på svarta tröjor från ett brett spektrum av återförsäljare.



Facebook lanserade en egen sökmotor under 2013, Graph Search, där sökningar skulle baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker. Den ska inte ha fungerat så bra som man hoppats och kanske kan man hitta rätt tillsammans med TheFind.


Annons
Annons
– Vi är glada över att välkomna TheFind till Facebook. Deras duktiga team har byggt en framgångsrik sökmotor som förenar människor och produkter. Tillsammans tror vi att vi kan göra Facebook-annonser ännu mer relevanta och bättre för konsumenterna. Vår verksamhet handlar om att koppla samman människor med ämnen, företag, varumärken och produkter de bryr sig om, och vi ser fram emot att göra det tillsammans med TheFind, säger en talesperson för Facebook.



 

Källor: TechCrunchMashable

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

Oklart om modell hade trosor på sig - Nelly frias av RO

"Är sannolikt inte naken på underkroppen".

Annons
Annons
<nobr>E-handelsleverantör</nobr> köper upp B2B-kunnig konkurrent

E-handelsleverantör köper upp B2B-kunnig konkurrent

"En perfect match".

Tuff månad för modekedjorna:

Tuff månad för modekedjorna: "Black Friday har negativ effekt"

Ras för skohandeln.

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

PostNord lanserar ny tjänst - ska leverera samma dag

Ska inom kort ta "SameDay" till 36 städer.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Jollyrooms kundtjänst flyttar:

Jollyrooms kundtjänst flyttar: "Markant ökning av ärenden"

Får plats med 30 procent fler anställda.

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Klarna hoppar på Apple Pay men bara för de egna kunderna

Ger sina kortinnehavare ny e-handelsservice.

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

Fyndiq lägger ner Superbilligt - satsar på hållbar konsumtion

"Var aldrig tänkt som en stor del av vår resa".

Annons
Annons
Facebook smygtestar <nobr>e-handel</nobr> i livesänd video

Facebook smygtestar e-handel i livesänd video

"TV-Shop" kommer till det sociala nätverket.

Villbada-Liza lägger ner:

Villbada-Liza lägger ner: "Är rena vilda västern"

Konkurrensen blev för tuff.

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Tradedoubler söker:

Client Development Manager

Sabis AB söker:

Digital Affärsutvecklingschef

BSA KÖK & BAD AB söker:

E - Commerce Manager

Gents AB söker:

Social Media Manager/Digital Journalist


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta