Annons

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

Facebook köper personlig sökmotor för E-handel

2015-03-16 09:47


Facebook tar ytterligare ett kliv för att börja sälja grejer på nätet. Den sociala nätverksjätten meddelar nu att man köpt upp TheFind, en sökmotor för shopping. Något som tydligt visar att man är intresserade av nätets två kassakor, sök och e-handel.



Facebook tar ytterligare ett steg mot E-handeln. Nyligen lanserade det sociala nätverket en säljfunktion för grupper och i somras testade man en köpknapp på sidor och annonser tillsammans med utvalda e-handlare i USA. Nu har man även köpt upp TheFind, en sökmotor för e-handel.

Uppköpet offentliggjordes i fredags och majoriteten av TheFinds personal kommer nu att ansluta till Facebook för att förbättra relevansen av det sociala nätverkets reklam. TheFind kommer samtidigt att stängas ned.


– Vi börjar nu vårt nästa kapitel genom att kombinera våra styrkor med Facebook för att göra ännu mer för konsumenterna. Facebooks resurser och plattform ger oss möjlighet att skala vår expertis inom varuförsörjning till över 1 miljard människor som använder plattformen, skriver TheFind i ett pressmeddelande.



Skräddarsydda rekommendationer

The Find grundades 2006 och deras sökmotor hjälper människor att med skräddarsydda rekommendationer med hjälp av en massiv databas av produkter. En användare kan skriva in generiska termer som ”svart tröja” och sedan jämföra priser på svarta tröjor från ett brett spektrum av återförsäljare.



Facebook lanserade en egen sökmotor under 2013, Graph Search, där sökningar skulle baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker. Den ska inte ha fungerat så bra som man hoppats och kanske kan man hitta rätt tillsammans med TheFind.


Annons
Annons
– Vi är glada över att välkomna TheFind till Facebook. Deras duktiga team har byggt en framgångsrik sökmotor som förenar människor och produkter. Tillsammans tror vi att vi kan göra Facebook-annonser ännu mer relevanta och bättre för konsumenterna. Vår verksamhet handlar om att koppla samman människor med ämnen, företag, varumärken och produkter de bryr sig om, och vi ser fram emot att göra det tillsammans med TheFind, säger en talesperson för Facebook.



 

Källor: TechCrunchMashable

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

Annons
Ny <nobr>e-handel</nobr> med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Ny e-handel med tydligt syfte skänker bort delar av vinsten

Varje produkt ska lyfta ett problem.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> delar sin data med andra - sportmärke först ut

E-handlare delar sin data med andra - sportmärke först ut

"En komplett lösning för att stödja våra märkespartners".

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Chiquelle storsatsar i Norge - skippar tullen med ny filial

Kunderna slipper pålagd avgift.

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Stor&Liten passerade 50 miljoner kronor i omsättning

Siffrorna är inne för uppstickaren inom leksaker på nätet.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Clas Ohlson avancerar på nätet - ökade med 56 procent

Integrerade butiken med huvudkontoret.

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Popup Agency når 800 butiker - lanserar nytt koncept

Du behöver bara skicka in varorna "så sköter sig resten som ett självspelande piano".

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

120 företag enade - tar upp kampen mot Black Friday

Kraftig ökning för White Monday.

1
Annons
Annons
Banbrytande migränbehandling går all-in på <nobr>e-handel</nobr>

Banbrytande migränbehandling går all-in på e-handel

Tar den snabba vägen och vänder sig direkt till konsumenterna.

<nobr>E-handlare</nobr> var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

E-handlare var missnöjd med utbudet - byggde egen plattform

"Ska vi bli världens största och bästa e-handelsplattform för varumärken inom mode och livsstil".

Annons
Annons
Annons
Jobb på Ehandel.se

Sportlala.se söker:

Digital Growth Specialist

JFR.SE söker:

Customer Service Manager

Länna Möbler AB söker:

Content Manager

Vi söker en Inköps- och Marknadsassistent söker:

Inköps- och Marknadsassistent


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta