Facebook lanserar sin egen personaliserade sökmotor

Facebook har lanserat sin egen sökmotor, Graph Search. Det sociala nätverket lovar att sökresultaten kommer att skilja sig från andra sökmotorer eftersom Facebooks sökningar kommer att baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker.

Efter drygt sex månaders testande har Facebook nu lanserat sin sökmotor, Graph Search. Åtminstone för de som använder den engelska och amerikanska varianten av det sociala nätverket. Det nya sökverktyget ska för tillfället bara finnas tillgängligt för de som använder PC-versionen av Facebook, man ska dock jobba på att lägga till en mobil version av Graph Search.

Enligt Facebook ska deras verktyg ge mer personliga sökresultat som fokuserar på människor, bilder, platser och intressen. Det innebär att om en användare söker på "smyckesbutiker", så kommer de att få förslag på återförsäljare som vänner gillar eller interagerat med. Till exempel genom att ha taggat en förlovningsring på en bild med återförsäljarens namn.

Annons

Facebook ser Graph Search som en "unik och viktig service" som endast det sociala nätverket kan leverera. Och Facebooks grundare och vd, Mark Zuckerberg, säger att resultaten från testfasen ser lovande ut.

– De människor som använder sökmotorn har gett oss mycket positiv feedback och jag tror att det kommer att bli en mycket stor möjlighet för oss, sade Mark Zuckerberg under ett konferenssamtal med analytiker i maj.

Rangordnar efter livssituation

Sökrutan är placerad i toppen av Facebook-sidan och resultaten ska skilja sig en hel del från vad den som söker får fram via Google eller Bing.

– Vid en sökning på nätet är det väldigt ofta så att om du gör en sökning på" apple", och jag gör en sökning på "apple", så kommer vi i grund och botten att få samma resultat. Även om jag är mer intresserad av Apple-datorer och du bryr dig mer om frukten så skiljer sig inte resultaten så mycket från varandra. När vi gör samma sökning på Facebook får vi helt olika resultat på grund av den personalisering som vi gör, säger Kari Lee, engineering manager på Facebook.

Facebook sökmotor grundar sin personalisering på vad den vet om en användares kontakter med människor, platser och saker. Till exempel, om en person söker efter restauranger i en viss stad, så kommer de som är mest populära bland de närmaste vännerna sannolikt att visas först. Sökmotorn ska också kunna ge högre rang till liknande resultat baserat på den sökande befintliga livssituation och intressen.

Endast objekt som delas på Facebook kommer att visas som resultat, men om det inte finns några relevanta, kan Graph Search ge förslag på sökningar som gjorts via Bing. Microsoft äger nämligen en minoritetspost i det sociala nätverket.

– Detta är bara början. Vi arbetar just nu med att göra det lättare för människor att söka och upptäcka ämnen, inklusive inlägg och kommentarer, skrev det sociala nätverket i ett inlägg på sin nyhetssida

 
Källa: Internet Retailer

Annons

Annons