Annons

Facebook lanserar sin egen personaliserade sökmotor

Facebook lanserar sin egen personaliserade sökmotor

2013-07-10 08:11

Facebook har lanserat sin egen sökmotor, Graph Search. Det sociala nätverket lovar att sökresultaten kommer att skilja sig från andra sökmotorer eftersom Facebooks sökningar kommer att baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker.

Efter drygt sex månaders testande har Facebook nu lanserat sin sökmotor, Graph Search. Åtminstone för de som använder den engelska och amerikanska varianten av det sociala nätverket. Det nya sökverktyget ska för tillfället bara finnas tillgängligt för de som använder PC-versionen av Facebook, man ska dock jobba på att lägga till en mobil version av Graph Search.

Enligt Facebook ska deras verktyg ge mer personliga sökresultat som fokuserar på människor, bilder, platser och intressen. Det innebär att om en användare söker på "smyckesbutiker", så kommer de att få förslag på återförsäljare som vänner gillar eller interagerat med. Till exempel genom att ha taggat en förlovningsring på en bild med återförsäljarens namn.

Facebook ser Graph Search som en "unik och viktig service" som endast det sociala nätverket kan leverera. Och Facebooks grundare och vd, Mark Zuckerberg, säger att resultaten från testfasen ser lovande ut.
– De människor som använder sökmotorn har gett oss mycket positiv feedback och jag tror att det kommer att bli en mycket stor möjlighet för oss, sade Mark Zuckerberg under ett konferenssamtal med analytiker i maj.

Rangordnar efter livssituation

Sökrutan är placerad i toppen av Facebook-sidan och resultaten ska skilja sig en hel del från vad den som söker får fram via Google eller Bing.
– Vid en sökning på nätet är det väldigt ofta så att om du gör en sökning på" apple", och jag gör en sökning på "apple", så kommer vi i grund och botten att få samma resultat. Även om jag är mer intresserad av Apple-datorer och du bryr dig mer om frukten så skiljer sig inte resultaten så mycket från varandra. När vi gör samma sökning på Facebook får vi helt olika resultat på grund av den personalisering som vi gör, säger Kari Lee, engineering manager på Facebook.
Facebook sökmotor grundar sin personalisering på vad den vet om en användares kontakter med människor, platser och saker. Till exempel, om en person söker efter restauranger i en viss stad, så kommer de som är mest populära bland de närmaste vännerna sannolikt att visas först. Sökmotorn ska också kunna ge högre rang till liknande resultat baserat på den sökande befintliga livssituation och intressen.

Endast objekt som delas på Facebook kommer att visas som resultat, men om det inte finns några relevanta, kan Graph Search ge förslag på sökningar som gjorts via Bing. Microsoft äger nämligen en minoritetspost i det sociala nätverket.
– Detta är bara början. Vi arbetar just nu med att göra det lättare för människor att söka och upptäcka ämnen, inklusive inlägg och kommentarer, skrev det sociala nätverket i ett inlägg på sin nyhetssida

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

AndyOlsson
2013-07-10 11:08

Grymt bra!

Annons
Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Snusbolaget slog 500 miljoner - tar nu klivet ut i Europa

Rivstartar med UK under Q1.

Annons
Annons
Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Ny e-handel och 70 butiker - Toys R Us blir Tru Kids

Tru Kids vd kommer från Toys R Us ledning.

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

B2B-jätten ska ta nästa steg - tar in ny ledare

Rekryterar Icas direktör till koncernchef.

Deppigt i <nobr>e-handeln</nobr> när februari slog till

Deppigt i e-handeln när februari slog till

Framtidstron sjunker.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Klart: Amazon slopar planerna på superkontor i New York

Motståndet blev för starkt.

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Nytt e-handelspris: De här tre kan ta hem årets D-Award

Anses ha bidragit mest till att driva den digitala handeln framåt.

Åhlénschefen tar ny roll -

Åhlénschefen tar ny roll - "Vi ska vara top of mind"

Ska sudda ut gränsen mellan marknadsföring och försäljning.

Annons
Annons
Made.com - expressleverans och svensk valuta

Made.com - expressleverans och svensk valuta

Ledande varumärke för de digitala generationerna.

Annons
Jobb på Ehandel.se

PostNord Sverige söker:

Trendanalytiker inom e-handel till PostNord Sverige

Tradedoubler AB söker:

Senior Client Development Manager Nordics

Stronger AB söker:

Digital Marketing Specialist

Trendhim söker:

Swedish SEO student assistant


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta