Annons

Facebook lanserar sin egen personaliserade sökmotor

Facebook lanserar sin egen personaliserade sökmotor

2013-07-10 08:11

Facebook har lanserat sin egen sökmotor, Graph Search. Det sociala nätverket lovar att sökresultaten kommer att skilja sig från andra sökmotorer eftersom Facebooks sökningar kommer att baseras på användarnas kontakter med människor, platser och saker.

Efter drygt sex månaders testande har Facebook nu lanserat sin sökmotor, Graph Search. Åtminstone för de som använder den engelska och amerikanska varianten av det sociala nätverket. Det nya sökverktyget ska för tillfället bara finnas tillgängligt för de som använder PC-versionen av Facebook, man ska dock jobba på att lägga till en mobil version av Graph Search.

Enligt Facebook ska deras verktyg ge mer personliga sökresultat som fokuserar på människor, bilder, platser och intressen. Det innebär att om en användare söker på "smyckesbutiker", så kommer de att få förslag på återförsäljare som vänner gillar eller interagerat med. Till exempel genom att ha taggat en förlovningsring på en bild med återförsäljarens namn.

Facebook ser Graph Search som en "unik och viktig service" som endast det sociala nätverket kan leverera. Och Facebooks grundare och vd, Mark Zuckerberg, säger att resultaten från testfasen ser lovande ut.
– De människor som använder sökmotorn har gett oss mycket positiv feedback och jag tror att det kommer att bli en mycket stor möjlighet för oss, sade Mark Zuckerberg under ett konferenssamtal med analytiker i maj.

Rangordnar efter livssituation

Sökrutan är placerad i toppen av Facebook-sidan och resultaten ska skilja sig en hel del från vad den som söker får fram via Google eller Bing.
– Vid en sökning på nätet är det väldigt ofta så att om du gör en sökning på" apple", och jag gör en sökning på "apple", så kommer vi i grund och botten att få samma resultat. Även om jag är mer intresserad av Apple-datorer och du bryr dig mer om frukten så skiljer sig inte resultaten så mycket från varandra. När vi gör samma sökning på Facebook får vi helt olika resultat på grund av den personalisering som vi gör, säger Kari Lee, engineering manager på Facebook.
Facebook sökmotor grundar sin personalisering på vad den vet om en användares kontakter med människor, platser och saker. Till exempel, om en person söker efter restauranger i en viss stad, så kommer de som är mest populära bland de närmaste vännerna sannolikt att visas först. Sökmotorn ska också kunna ge högre rang till liknande resultat baserat på den sökande befintliga livssituation och intressen.

Endast objekt som delas på Facebook kommer att visas som resultat, men om det inte finns några relevanta, kan Graph Search ge förslag på sökningar som gjorts via Bing. Microsoft äger nämligen en minoritetspost i det sociala nätverket.
– Detta är bara början. Vi arbetar just nu med att göra det lättare för människor att söka och upptäcka ämnen, inklusive inlägg och kommentarer, skrev det sociala nätverket i ett inlägg på sin nyhetssida

 

Annons
Annons

Jimmy Andersson

Reporter

Frilansjournalist med bakgrund inom sporten men som på senare år sadlat om. Skriver idag nästan uteslutande om e-handel, och allt runtomkring.

AndyOlsson
2013-07-10 11:08

Grymt bra!

Annons
Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Lampan slog 42 miljoner men resultatet störtdök

Investerar för att möta en tuffare konkurrens.

Annons
Annons
<nobr>E-handlare</nobr> inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

E-handlare inom outdoor får poddveteraner som nya ägare

Acastgrundarna köper in sig.

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Kemikalieskatten är på väg till modebranschen

Elektronikbranschen: "Obegripligt beslut".

Ecobyroots:

Ecobyroots: "Ska tiodubbla omsättningen i år"

Skulle bara vara en sidobusiness.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Privata Facebook-grupper utmanar <nobr>e-handeln</nobr>

Ny säljkanal: Privata Facebook-grupper utmanar e-handeln

Riktad försäljning till rätt målgrupp.

Motorsweden kör sitt eget race

Videointervju: Motorsweden kör sitt eget race

Stärker sitt varumärke genom återförsäljare.

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

Lush dissar över 1 miljon följare på sociala medier

"Trötta på att slåss med algoritmer".

Annons
Annons
Landet där Amazon förlorade fajten om <nobr>e-handeln</nobr>

Landet där Amazon förlorade fajten om e-handeln

Ger upp efter 15 år.

Annons
Jobb på Ehandel.se

OK-Förlaget söker:

Marknadsförare med digital kompetens

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager

iDeal of Sweden söker:

CRM Manager

JFR E-COMMERCE AB söker:

Content Creator


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta