Annons

Facebook meddelar slutet för de som lockar till likes

Facebook meddelar slutet för de som lockar till likes

2014-04-11 09:22

Facebook uppdaterar nu sina algoritmer som styr nyhetsflödet. I skottlinjen står bland annat de som uppmanar till att gilla och de som lägger upp spamlänkar. Överlag skall Facebook rensa ut innehåll som användare inte vill se.

Det sociala nätverket Facebook satte igår ner foten kring de som spammar folks nyhetsflöden. Det mest intressanta i deras uppdatering kan vara att siktet främst är inställt på de som lockar till att gilla ett inlägg.

Facebook tar upp ett exempel med en bild med söta djur där man uppmanas till olika åtgärder beroende på vilket djur man gillar. Dessa typer av inlägg säger sig Facebook nu bättre kunna identifiera och sedan straffa sidan i fråga.


Säg hejdå till söta djur som lockar till likes

Företaget meddelar dock att deras nya algoritmer inte kommer påverka sidor som genuint uppmanar till diskussion. Att det finns svårigheter i denna utsållning och att de med goda intentioner kan straffas har påpekats av flera.

Gigaom lyfter även det faktum att många, främst unga, kanske gillar en hel del av det "spammiga" innehållet. De menar på att precis som i enkäter om vad folk gillar så reflekterar ofta inte svaren deras verkliga preferenser. Att spammigt material ofta sprider sig som en löpeld på Facebook är förmodligen ett bevis på detta.

Mindre repetition och spamlänkar

Facebook sitter alltså i en klurig sits, där de förmodligen bör rensa en del bland innehållet som cirkulerar, men samtidigt försöka behålla det som folk faktiskt vill interagera med.

Utöver uppenbart material som uppmanar till likes, kommentarer eller delningar, så kommer Facebook även försöka rensa ut återkommande bilder och videor. De skall även rensa bort länkar som lurar folk till spamsidor med exempelvis bara annonser.

– De allra flesta sidor på Facebook postar inte spam så de bör inte påverkas negativt av dessa förändringar, om något så kan de se en mycket liten ökning av räckvidden på deras sida. Ett mindre antal sidor som ofta och avsiktligt skapar spaminlägg kommer att se deras räckvidd minska under de närmaste månaderna. Vi gör dessa förändringar för att säkerställa att spaminnehåll inte överröstar det innehåll som folk verkligen vill se på Facebook från vänner och sidor som de bryr sig om, skriver Facebook.

Vi gissar att denna uppdatering, som utannonserades igår, först appliceras på amerikanska sidor men Facebook förtäljer inte om det gäller några specifika marknader.

 

Källa: Press

Annons
Annons

Julius Gunnilstam

Redaktör och tekniskt ansvarig

Parvelito
2014-04-11 09:33

Det här är väl piece of kaka egentligen. Facebook borde för alla användare som varit med mer än sex månader se ganska tydliga mönster vad användaren vill göra där och inte. De vet vad man brukar gilla, kommentera, läsa mer om, följa länkar till och dela. De borde kunna se till att det kommer mer engagerande poster av rätt typ i användarnas flöden.

Annons
Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Slutsålt i nästan alla storlekar - här är H&M:s strategi

Hur urplockat kan ett e-handelssortiment vara?

Annons
Annons
3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

3 miljarder onlinetransaktioner i Norden - Sverige leder

Nytt rekord.

Kampen är över - JC i konkurs

Kampen är över - JC i konkurs

57-årigt bolag går i graven.

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Outletklubben nylanserar sin sajt - igen

Vill utmana Prisjakt och PriceRunner.

Annons
Annons

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev E-handelsnytt?

Kommunens nya drag:  <nobr>E-handel</nobr> i hemtjänsten

Kommunens nya drag: E-handel i hemtjänsten

Ska onlineshoppa tillsammans.

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

PostNords glädjebesked: Ökar både omsättning och resultat

"Efter ett antal år av minskad omsättning växer vi igen".

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1:

Lyko ökade med 50 miljoner i Q1: "Stark online-start på året"

Butiksförsäljningen minskar.

Annons
Annons
Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Rusning till klockmärke på nätet - har fått in 2,2 miljoner

Har nått 200 procent av målet.

Annons
Jobb på Ehandel.se

Boozt Fashion söker:

Google Analytics Specialist

Svensk Digital Handel söker:

Eventansvarig

Ehandelse AB söker:

Erfaren nyhetsreporter med starkt e-handelsintresse

Bythjul Norden AB (www.bythjul.com) söker:

Category Manager


Om Ehandel.se

Vi är en objektiv community och nättidning utan ägarintresse från leverantörer. Vårt mål är att främja svensk e-handel genom att sprida kunskap.

Kontaktinformation

info@ehandel.se

Vill du annonsera?

marknad@ehandel.se

Bolagsinformation

EHANDEL SE AB
Orgno. 556861-7517

Emblem Emblem Emblem
×

Du missar väl inte vårt nyhetsbrev?

Varje fredag får du exklusiva nyheter först av alla samt en summering av hela veckan. Stäng denna ruta